Úklid pracovišť

Zdroj: 
Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

Chtěl bych se zeptat, jak si poradit s § 55a NV 68/2010 Sb., kde se píše, že: Úklid pracovišť, sanitárních zařízení a pomocných zařízení se provádí denně. Rozumí se tím, že si pracovníci uklízí po sobě (např. uklizení nářadí po skončené práci), nebo je to úklid "uklízečkou" (ať už externí nebo interní). Máme pracoviště, kde se uklízí externí firmou např. 1x týdně, pak jsou pracoviště, kde si pracovníci uklízí sami a dále pracoviště, kde je směnný provoz, uklízí se 1x denně, ale pouze v pracovní dny, tedy o víkendu a svátky ne. 

Důvodová zpráva k novému ustanovení § 55a nařízení vlády vysvětlovala „Jelikož zákon č. 309/2006 Sb. pouze stanoví, že úklid a údržba, mezi níž se řadí i malování, se provádí pravidelně, což v praxi působí potíže při určení, zda lhůty navržené zaměstnavatelem  dostatečně pokrývají záměr udržovat čistotu, navrhuje se jednotná lhůta pro úklid pracovišť, sanitárních a pomocných zařízení a diferencované lhůty pro malování s přihlédnutím ke zdrojům znečištění. Současně se nejzazší lhůta pro malování navrhuje prodloužit o 1 rok tam, kde počet zaměstnanců celkově nepřesahuje 5 osob. Navrhovaná úprava rovněž přispěje k tomu, aby bylo možné ze strany zaměstnavatele plánovat malování podle ukazatele znečištění a zároveň přispěje k tomu, aby bylo možné sankcionovat zaměstnavatele v případě, že pravidelnost čištění a malování si stanovil ve lhůtách, které pak zcela popírají původní účel.“ 

Proto je třeba vykládat toto ustanovení, že se úklid pracoviště provádí každý pracovní den. Bylo možná nepřesné, že nebylo výslovně stanoveno, že se provádí každý pracovní den a že zákonodárce použil obratu „denně“, je však proti logice věci, aby se úklid prováděl i v dny pracovního klidu, kdy k žádnému znečištění pracoviště nedojde.

Jinak samozřejmě pod pojmem úklid je třeba rozumět úklid pracoviště zaměstnancem uklizečem nebo uklizečkou. Nevím jakou práci vykonávají Vaši zaměstnanci, že mají přímo v druhu práce či v náplni práce sjednán i úklid pracoviště, to bych musela znát jejich pracovní smlouvy. Ovšem není možné, aby se např. se mzdovou účetní (či jiným administrativním pracovníkem) sjednával v pracovní smlouvě zároveň i úklid pracoviště, to není její druh práce. Takovou práci je možno s ní sjednat jedině jako další pracovněprávní vztah (další pracovní poměr či dohoda o práci konané mimo pracovní poměr). I úklid je činnost, která musí být vykonávana v pracovněprávním vztahu, je to práce jako každá jiná, navíc z pohledu BOZP práce zásadního významu pro řádné fungování pracoviště.

Autor článku: 

Komentáře

úklidové práce v malých firmách

13.07.2010 - 09:43 Jiří Hošek
U malých firem, je nesmyslné jak sjednávat firmu na úklid nebo brát zaměstnance na pár metrů čtverečních. například účetnická kancelář, s.r.o. majitelka jednatelka účetní a jedna zaměstnankyně - účetní. Uklízí majitelka, musí být zaměstnána jako uklízečka? To znamená změnit si pracovní zařazení na uklízečku a může potom vypomáhat i s účetní prací. Firem toho typ (malá kancelář a pár zaměstnanců) je mnoho. Je opravdu nutné řešit tento problém formálně tak přísně. Jiří Hošek

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail