Udělejte firmě laskavost, vezměte si dovolenou!

Podniky si začínají uvědomovat rizika spojená s tím, že jejich vedoucí pracovníci nedokážou odpočívat, jsou přepracovaní a věčně na internetu a mobilu.

Podniky si začínají uvědomovat rizika spojená s tím, že jejich vedoucí pracovníci nedokážou odpočívat, jsou přepracovaní a věčně na internetu a mobilu.

Podle aktuálního průzkumu více než polovina pracujících v USA si nevybere celý svůj nárok na dovolenou. 30 % zaměstnaných lidí v průzkumu uvedlo, že si vyberou méně než polovinu svého nároku na dovolenou. A 20 % zaměstnanců si vybere pouze několik dnů v roce místo jednoho nebo dvou týdnů. Z podskupiny extrémně zaměstnaných profesionálů 42 % přiznalo, že pravidelně ruší veškeré své plány na dovolenou. Američané si nyní vybírají dokonce méně dnů dovolené než Japonci, jejichž pověstná pracovní náruživost přivedla na svět termín karoshi, což znamená upracovat se k smrti.

I když manažeři odjedou na dovolenou, ve skutečnosti z firmy neodejdou. Zůstávají spojeni s prací prostřednictvím svých laptopů, kapesních počítačů a mobilních telefonů. Z moderní informační technologie, která měla mít pro člověka osvobozující účinek, se stala hrozba, která mu nedá volně vydechnout. A navíc, z používání internetu se postupně stává závislost, která brání lidem užívat si dovolenou. Údajně 6 % uživatelů internetu trpí klinicky prokázanou závislostí.

Nicméně averze k dovolené, která se u mnohých lidí projevuje, není jen věcí velkého množství práce, ale je za tím spíše sklon k narcismu a sebeklam. Typický příklad: "Nemohu si vzít dovolenou, protože Jim není schopen převzít moji práci.". Manažeři uvažují také takto: "Co když si vezmu dovolenou, Jane mne bude zastupovat a bude lepší než já?" Manažer, který se vrátí z dovolené a zjistí, že v jeho útvaru vše perfektně funguje, dost možná už nikdy na dovolenou nepůjde z obavy o svoje místo.

Je však velice nebezpečné stát se manažerem, který je neustále k dispozici. Takový manažer podlamuje pracovní morálku a iniciativu lidí, které má kolem sebe. "Žádný manažer není tak nepostradatelný, že by se jeho firma zhroutila bez jeho přítomnosti," říká jeden z odborníků. "Každý jednou zemře a jeho firma bude existovat dál."

VYČERPEJTE DOVOLENOU!

Být dosažitelný 24 hodin denně a 7 dnů v týdnu nevede ke špičkové pracovní výkonnosti. Naopak, výkonnost roste, když manažer dokáže řádně odpočívat. Dobře strávená dovolená tak může vést k vyšší výkonnosti. Podle jedné studie u lidí, kteří se vrátili z dovolené, byl zaznamenán růst produktivity o 82 %. Mikrodovolená v rozsahu dvou tří dnů takové účinky nemá.

To si dobře uvědomují některé společnosti a proto své zaměstnance přímo nutí vyčerpat si řádnou dovolenou. Například poradenská firma PricewaterhouseCoopers začala sledovat čerpání dovolené svých zaměstnanců. U koho zjistí, že nečerpá dost dovolené, dostane on sám i jeho nadřízený upozornění a pobídku, aby si dovolenou vybral. U firmy Intel dostávají všichni zaměstnanci pracující na plný pracovní úvazek po sedmi letech dva po sobě jdoucí měsíce placeného volna. K běžné dovolené mohou dostat i nějaké volno navíc za práci přesčas. Zcela jiným směrem na to jde firma Netflix Inc., která zcela zrušila pojem dovolená. Tato firma umožňuje svým lidem, aby si vzali tolik volna, kolik chtějí, ovšem za předpokladu, že mají splněny všechny své pracovní úkoly.

Za připomenutí stojí i to, že manažeři a profesionálové trpící syndromem vyhoření (burn-out) mají většinou jedno společné: nikdy si nevzali dovolenou. Zdá se, že vzít si plnou dovolenou a smysluplně ji využít k obnově sil a načerpání nové energie, je jedna z významných manažerských dovedností a zároveň předpoklad dlouhodobé manažerské úspěšnosti. Dobrá rada proto zní: Je čas vzít si dovolenou!

ZDROJ:
Udělejte firmě laskavost, vezměte si dovolenou. Moderní řízení, č. 7, 2007, s. 64 - 65.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1
+420 221 015 844

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail