Tento článek bych rád věnoval rozboru stavů při uvádění objektu do provozu a aplikace podmínek požární bezpečnosti při provozování objektu. Šokující zkušenosti z významných realizovaných projektů a staveb v poslední době mě přivedly k úvaze nad smyslem a způsobem uvádění do praxe níže uvedených podmínek požární bezpečnosti.
Při projektování koncepce požární bezpečnosti jsou zohledňovány zejména faktory, ovlivňující bezpečnost osob, zvířat a v neposlední řadě i možných ekonomických ztrát při požárech nebo jiných mimořádných událostech. V dalších částech tohoto článku budu pro zjednodušení soubor možných mimořádných událostí, zahrnující požáry, výbuchy, možné útoky extrémních skupin, živelných katastrof atd., definovat jako „požáry“.
Opakoval bych notoricky známé zásady, pokud bych se dlouze rozepisoval o způsobech, kterými dosahujeme bezpečnosti ve výše uvedených kritériích. Jak známo, návrh požárně bezpečnostního řešení zahrnuje zejména:
Ze zákona je v rámci projekčních prací odpovědnou osobou zpracovatel požárně bezpečnostního řešení. V rámci stavby je odpovědný generální dodavatel stavby, který si v ideálním případě přizve a pověří těmito povinnostmi autora požárně bezpečnostního řešení, případně jinou autorizovanou osobu v oblasti požární bezpečnosti staveb, schopnou orientovat se v dané problematice a rozsahu prováděných prací.
Aniž bych chtěl jakkoli snižovat odbornost kolegů působících v oblasti požární ochrany, provozovatel objektu či činnosti pověřuje plněním povinností na úseku požární ochrany, ve smyslu zák. č. 133/1985 Sb. o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon) osobu odborně způsobilou. To může být v extrémním případě čerstvý absolvent třítýdenního kurzu odborné způsobilosti, bez zvláštního povědomí o složitosti funkcí a vzájemných vazeb požárně bezpečnostních zařízení.
Jak jsem již uvedl výše, mé zkušenosti z poslední let jsou takové, že ačkoli je objekt navržen dle všech zásad, norem a předpisů, v rámci stavby jsou všechny prvky požární bezpečnosti osazeny a odzkoušeny, objekt úspěšně projde kolaudačním řízením, přesto není při zahájení
provozu a provozování objektu bezpečnost osob a objektu zajištěna. Setkal jsem se již s částečným, případně i úplným odstavením požárně bezpečnostních zařízení z provozu, bez zajištění adekvátní náhrady řekněme souboru technických a organizačních opatření suplující v této kritické době požárně bezpečnostní zařízení). Podotýkám, že nemluvím o drobných provozovnách, či „kůlnách na nářadí“. Řeč je o objektech, které v sobě zahrnují prostory definované jako shromažďovací, výškové objekty, případně objekty, kde hrozí při selhání požárně bezpečnostních zařízení vysoké ekonomické ztráty.
Pro dokreslení jen několik příkladů případů:
Považuji za zásadní, že výše uvedené záležitosti se dějí bez stanovení mimořádných opatření. Argumentace provozovatelů objektu, že funkce požárně bezpečnostních zařízení není slučitelná s provozováním objektu je pro mne skutečně šokující a nepřípustná. Provozovatelé objektu by si měli uvědomit, že takovým zásahem nejenže vystavující osoby nebezpečí, navyšují případně škody způsobené požárem, ale i sami porušují zákony této země.
Další nešvar, který jsem ze svých zkušeností vypozoroval a troufnu si říci, že v různém rozsahu na každém realizovaném projektu, je nedostatečné informování, proškolení a předání informací provozovateli objektu. Zkušenosti jsou takové, že postup předávání informací je asi následující:
Výsledkem je, že osoby, které mají požárně bezpečnostní zařízení obsluhovat, mají kusé, často nedostatečně jasné pokyny pro obsluhu těchto zařízení, případně vůbec žádné. Ve finále pak vzniká mezidobí od kolaudace objektu do zahájení užívání (nastěhování osob do objektu, dokončení technologie, apod.), kdy dodavatelé jednotlivých požárně bezpečnostních zařízení již nejsou v objektu k dosažení a dochází ke ztrátě informací a podkladů nezbytných pro správné fungování a obsluhu požárně bezpečnostních zařízení.
Opět ze zkušeností vím, že je často prakticky nemožné sehnat pak u provozovatele doklady k zařízením, která zajišťují bezpečnost objektu, stejně tak jako doklady o proškolení osob, které tato zařízení provozují. V důsledku toho tak veškerá snaha a úsilí, které vynakládají projekční týmy i dodavatelé stavby přichází vniveč.
Přes veškerou snahu při stanovování koncepce požární bezpečnosti a vybavení objektů prvky aktivní či pasivní požární bezpečnosti nemůže objekt „bezpečně fungovat“ bez důsledného stanovení podmínek užívání objektu pro budoucího provozovatele objektu.
Další extrém nastává a je to v dnešních podmínkách tržního prostředí běžný jev, kdy:
Cílem je eliminovat ztrátu informací při uvádění objektu do provozu. Legislativně stanovit podmínky vztahující se na zpracovatele požárně bezpečnostního řešení, na dodavatele stavby, na investora a provozovatele objektu. Jako součást povinné dokumentace v rámci kolaudačních řízení požadovat předložení dokladu o dodržování podmínek požární bezpečnosti v objektu příslušnému Hasičskému záchrannému sboru. Zde by byl určen termín pro proškolení obsluhy požárně bezpečnostních zařízení a termín pro stanovení organizační a technické struktury fungování všech složek zajišťující bezpečnost v objektu. Ve stanovené době by se zároveň „vychytaly“ nedostatky, ovlivňující funkci požárně bezpečnostních zařízení— vliv technologie, provozních podmínek, atd.
Doklad by obsahoval především:
Jako vhodné se mi jeví zapracování podmínek požární bezpečnosti do dokumentace požární ochrany, kterou má každý provozovatel činnosti ze zákona zpracovanou a má povinnost jednou ročně aktualizovat. Pokud je provozovaná činnost začleněna jako činnost s vysokým požárním nebezpečím — tak do posouzení požárního nebezpečí, pokud se zvýšeným — pak do stanovení organizace zabezpečení požární ochrany a dále do příslušných požárních řádů, pokynů pro obsluhu, směrnic pro činnost požárních hlídek, apod.
Informace o koncepci požární bezpečnosti, vybavení objektu požárně bezpečnostními, atd. by měly dostat všechny osoby trvale se vyskytující v objektu v rámci periodického školení o požární ochraně.Stanovit v projektu závazné podmínky pro budoucího uživatele objektu. Zohlednit organizační služku nezbytnou např. pro podmínky evakuace, způsobu ovládání požárně bezpečnostních zařízení, podmínek při protipožárním zásahu. Na druhou stranu uplatnit tyto podmínky při dimenzování a stanovování parametrů zařízení a vybavení objektu z hlediska požárního zabezpečení objektu.
Předložení dokladu o dodržování podmínek požární bezpečnosti v objektu příslušnému Hasičskému záchrannému sboru;
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950