Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný ústav bezpečnosti práce
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný ústav bezpečnosti práce Výzkumný ústav práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad SÚIP Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií VÚBP MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Problematika BOZP má silný mezinárodní charakter, kdy zde dochází k akcentaci nejen ochrany zdraví jako takové, ale také ve věci měnících se ekonomiky na zelenou a environmentální dopady pracovišť na ochranu zdraví a přijímaná opatření na úseku BOZP.
Tento film s Napem poskytuje úvod do bezpečnosti robotiky na pracovišti a popisuje některé vznikající robotické technologie, typy nehod souvisejících s robotikou, hlavní nebezpečí a způsoby, jak je lze řídit.
Téma týdne přináší přehled nových norem a bezpečnostních požadavků pro oblast nanášení organických tekutých nátěrových hmot a práškových materiálů, definujících možná nebezpečí a opatření, která vedou ke zlepšení bezpečnosti.
Podcast Jak práci z domácího prostředí dlouhodobě přežít ve zdraví je reakcí na aktuální požadavky české společnosti v kontextu probíhajících opatření proti pandemii covid-19 a přechodu k „digitální společnosti“, kdy již trvale dochází k více rozšířenému trendu práce z domácího prostředí.
Podcast VÚBP Aby práce z domova byla pro zaměstnance „zdraví bezpečná“ je reakcí na aktuální požadavky české společnosti v kontextu probíhajících opatření proti pandemii covid-19 a přechodu k „digitální společnosti“, kdy již trvale dochází k rozšiřujícímu se trendu práce z domácího prostředí.
Na polích je již žňová sezóna v plném proudu a tato skutečnost se odrazila také ve statistikách výjezdů HZS Olomouckého kraje.
Na odborném semináři Bezpečná a zdravá práca v digitálnej dobe zazněl příspěvek od hlavní řešitelky výzkumného úkolu Virtuální realita v BOZP, Ing. Anny Cidlinové, Ph.D., z Výzkumného ústavu bezpečnosti práce, v. v. i.
Záznam workshopu Digitalizace, robotizace a bezpečnost práce nejen z pohledu psychosociálních rizik, který se uskutečnil 27. 2. 2024 v rámci výzkumného úkolu 01-S4-2022-VUBP BOZP v transformující se společnosti.
Nedejte ohni šanci zničit Váš majetek a zastavte ho hned na začátku! Hasičský záchranný sbor JmK ve spolupráci s Policií ČR - Městské ředitelství Brno a Diecézní charitou Brno Vám nabízí několik informací o hasicích přístrojích, jak zvolit správný typ a jak s ním správně zacházet.
Podcast se věnuje dopadu změn klimatu na pracovní podmínky zaměstnanců a zdůrazňuje, proč by se zaměstnavatelé měli tímto tématem zabývat.
V současné době se klima mění velice rychle. Důsledkem změny klimatu je extrémní počasí, kam lze zařadit zvyšování teploty, povodně nebo jiné mimořádné události. Jak je možné snižovat rizika a jak spolu změna klimatu, BOZP a voda souvisí? Více se dozvíte v tomto podcastu.
Podcast vznikl jako výstup výzkumného úkolu BOZP v transformující se společnosti. Cílem projektu je analýza trendů a nových výzev v oblasti BOZP v souvislosti se změnami v pracovním prostředí, technologiích a demografii se zaměřením na vnímání nových technologií zaměstnanci v podnicích.
V podcastu jsou diskutovány otázky související s problematikou cirkulární ekonomiky z pohledu BOZP. Zaznívají zde příklady týkající se rozdílu mezi cirkulární a lineární ekonomikou, přínosů nového trendu a pracovní úrazovosti související s cirkulární ekonomikou i změn.
Plakát popisuje, jak předcházet poraněním ostrými předměty a navrhuje postup školení prostřednictvím virtuální reality.
Plakát popisuje, jak správně manipulovat s ostrými předměty a navrhuje postup školení prostřednictvím virtuální reality.
Plakát popisuje, jak správně používat osobní ochranné pracovní prostředky ve zdravotnictví a navrhuje postup školení prostřednictvím virtuální reality.
Plakát nabízející pomoc s realizací školení BOZP ve virtuální realitě.
Plakát informuje o technologické platformě (vzdělávání pomocí VR) zaměřené na osobní ochranné pracovní prostředky ve zdravotnictví s důrazem covid-19.
Infografika vlivu klimatických změn na bezpečnost v průmyslu, jejich důsledků, na co se připravit a jak posilovat resilienci podniku.
Inforgrafika shrnuje 10 výzev a digitalizace a nabízí možná řešení.
Infografika upozorňuje na problematiku práce mimo pracoviště zaměstnavatele.
Infografika upozorňuje na problematiku využívání digitálních systémů v rámci BOZP.
Hasičský záchranný sbor ČR přišel v loňském roce s výraznou novinkou. Dne 1. července 2008 nabyla účinnosti vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950