Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný ústav bezpečnosti práce
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný ústav bezpečnosti práce Výzkumný ústav práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad SÚIP Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií VÚBP MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Hodnoty absolutních ukazatelů celkové pracovní úrazovosti mírně vzrostly, hodnoty ukazatelů smrtelné pracovní úrazovosti meziročně významně klesly.
Plakát se základními doporučeními pro zaměstnavatele pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci z domova.
Proti předcházejícímu roku došlo v roce 2019 k poklesu počtu pracovních úrazů s pracovní neschopností o 3,6 %.
Na našem pracovišti na vysoké škole by součástí výzkumných projektů měly být i odběry kapilární a žilní krve. Většinou by se jednalo o výzkum u probandů z řad našich studentů. Odběry by se prováděly maximálně 5x do měsíce. Můžete mi, prosím, poradit ohledně ohodnocení míry rizika?
Rád bych se zeptal na povinnost provádět elektrické revize kávovarů. Já jako firma nakupuji kávovary a tyto dále pronajímám druhé straně. Kávovary mají samozřejmě certifikát od výrobce. Jsem za revize odpovědný já jako majitel? Pokud ano, v jakých intervalech?
Zajímalo by mě, zda a případně jak může zaměstnavatel přenést odpovědnost za úkoly v BOZP a PO na jinou osobu. Zaměstnanec je odpovědný maximálně do výše 4,5násobku platu, ale setkala jsem se s využitím nástroje tzv.
Zajímalo by mě, zda a případně jak může zaměstnavatel přenést odpovědnost za úkoly v BOZP a PO na jinou osobu. Zaměstnanec je odpovědný maximálně do výše 4,5násobku platu, ale setkala jsem se s využitím nástroje tzv.
Ukazatele pracovní úrazovosti se v roce 2021 vztahují k 4,708 mil. nemocensky pojištěným osobám, které byly v rámci České republiky zahrnuty do statistického zjišťování pracovní neschopnosti.
Ukazatele pracovní úrazovosti se v roce 2020 vztahují k 4,690 mil. nemocensky pojištěným osobám, které byly v rámci České republiky zahrnuty do statistického zjišťování pracovní neschopnosti.
Měl bych dotaz k problematice vymezování kontrolovaného pásma chemických karcinogenů podle revidovaného nařízení vlády č. 361/2007 Sb. pro pracoviště s výskytem prachu tvrdých dřev podle § 16 odst. 1 písm. c) tohoto nařízení vlády. V § 18 odst.
Není v podstatě nic, co by ženy nezvládly, přesto jsou některá zaměstnání, kde dominují muži. V oblasti pracovních podmínek je věnována pozornost převážně těhotným zaměstnankyním a zaměstnankyním-matkám do konce devátého měsíce po porodu.
Ukazatele pracovní úrazovosti se v roce 2022 vztahují k 4,748 mil. nemocensky pojištěným osobám, které byly v rámci České republiky zahrnuty do statistického zjišťování pracovní neschopnosti.
K tomuto smrtelnému pracovnímu úrazu došlo v roce 2019 v nejmenované firmě kvůli nevhodnému postupu při stáčení nebezpečného odpadu. V jeho průběhu došlo u nádrží k ráně, uvolnění plynů nepříjemného zápachu husté šedostříbrné barvy, které způsobily ztrátu vědomí a omdlévání přítomných zaměstnanců.
Tato část souboru norem ISO/IEC 19770 specifikuje požadavky pro systémy správy aktiv informačních technologií v organizaci. Tento dokument je aplikovatelný pro všechny typy aktiv IT a pro všechny organizace bez ohledu na jejich velikost.
Norma skutečně obsahuje jen tabulky, jak je uvedeno v názvu. Norma tedy stanovuje metody zjišťování (ověřování) některých kvalitativních znaků (jakosti) významných pro hygienu výživy. ČSN 56 0001 byla schválena 23.7.1964 a nabyla účinnosti od 1.4.1965. "Změnou a)-11/1977", se s účinností od 1.2.
Cílem této mezinárodní normy je poskytnout orgánům správy a řízení zásady, definice a model, použitelné při hodnocení, řízení a monitorování používání informačních technologií (IT) v jejich organizacích.Norma představuje obecnou poradenskou normu založenou na zásadách.
Tato norma je určena pro organizace všech typů a velikostí. Slouží jako reference pro určení a zavedení opatření pro ošetření rizik informační bezpečnosti v systému managementu informační bezpečnosti (ISMS) založeném na ISO/IEC 27001.
Tento dokument specifikuje požadavky na ustavení, zavedení, udržování a neustálé zlepšování systému managementu informační bezpečnosti v rámci kontextu organizace. Tento dokument také zahrnuje požadavky na posuzování a ošetření rizik informační bezpečnosti, přizpůsobené potřebám organizace.
Tato norma nahrazuje obě předchozí verze normy, tedy ČSN EN ISO 9001 z dubna 2009 a ČSN EN ISO 9001 ed. 2 ze září 2010. Do normy byla zařazena Příloha A, která obsahuje vysvětlení struktury nové normy, terminologie a pojmů v ní použitých. Norma je česko – anglická.
Norma obsahuje termíny a definice základních pojmů aplikované statistiky zejména z oblasti sběru a získávání dat, vzorkování, statistických přejímek, statistického řízení jakosti a statistické regulace procesů. Většina definic je doplněna vysvětlujícími poznámkami nebo příklady.
o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů)
Infografika znázorňuje hlavní zásady, jak se chránit před tepelným stresem.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950