Strukturální fondy

Zdroj: 

Uvedeny jsou oblasti podpory z Evropského sociálního fondu.

Význam strukturálních fondů roste postupně s přibývajícím počtem členských států EU, zejména pak po vstupu "chudších" zemí a se zvyšováním míry ekonomické a politické integrace v rámci EU. Reforma strukturálních fondů na období 1989-1993 znamenala zahrnutí hospodářské a sociální soudržnosti do základních pilířů politiky EU. Jde o politiku vyrovnávání rozdílné ekonomické a sociální úrovně mezi členskými zeměmi, regiony a skupinami obyvatelstva. K dosažení tohoto cíle uplatňuje EU strukturální politiku ve třech základních oblastech - infrastruktuře, lidských zdrojích a produktivních investicích. Základními finančními nástroji strukturální politiky EU jsou strukturální fondy, Kohezní fond a půjčky od Evropské investiční banky.

Ve své podstatě jde o uplatňování principu solidarity - přerozdělování prostředků od ekonomicky silnějších, bohatších zemí a regionů ve prospěch těch slabších. To je pochopitelně politicky velmi citlivá otázka, což naposledy ukázalo složité dohadování o rozpočtu EU na příští programovací období 2000-2006, kdy bylo dosaženo kompromisní dohody až v ranních hodinách mimořádného zasedání Evropské rady v Berlíně 25. 3. 1999. Země, které přispívají do rozpočtu EU nejvíce, jako např. Německo, si dobře uvědomují, že hospodářská a sociální soudržnost je nezbytnou podmínkou fungování jednotného trhu a měnové unie (EMU), z čehož zase nejvíce profitují ekonomicky nejsilnější země EU v konkurenčním boji s americkým a východoasijským hospodářským prostorem.

EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND

Evropský sociální fond je finančním nástrojem politiky EU v oblasti rozvoje zaměstnanosti a lidských zdrojů. Jeho účelem je zlepšení vyhlídek těch, kteří čelí největším překážkám při nalezení, udržení nebo znovuzískání práce. Evropský sociální fond poskytuje finanční prostředky na spolufinancování programů, které rozvíjejí nebo obnovují "zaměstnatelnost" lidí (employability - schopnost být zaměstnán). Spolufinacuje rovněž dlouhodobé strategické plány regionálního rozvoje, zejména zaostávajících regionů, v oblasti zvýšení kvalifikační úrovně a adaptability pracovní síly.

Návrh zaměření Evropského sociálního fondu na programovací období 2000-2006 vychází z Evropské strategie zaměstnanosti, která představuje vyšší úroveň koordinace politiky zaměstnanosti v rámci EU. Jejím právním základem je Amsterodamská dohoda (Amsterdam Treaty) z června 1997, která zavádí nové ustanovení do smlouvy o EU (Title VIII, Articles 125-130), jež staví zaměstnanost na stejnou úroveň v rámci společné politiky EU jako ekonomické cíle nebo EMU. Zaměstnanost se stala "oblastí společného zájmu", kterou jednotlivé členské země realizují na základě tzv. hlavních směrů pro zaměstnanost (Employment Guidelines) prostřednictvím národních akčních plánů zaměstnanosti.

EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PODPORUJE

Podle posledního návrhu nařízení Evropské rady o Evropském sociálním fondu bude tento fond podporovat a doplňovat činnosti členských zemí při realizaci jejich národních akčních plánů zaměstnanosti, a to zejména v následujících oblastech státní politiky:

• rozvoj a podpora aktivní politiky zaměstnanosti v řešení důsledků nezaměstnanosti, v prevenci nezaměstnanosti, zejména dlouhodobé, reintegrace dlouhodobě nezaměstnaných do trhu práce, podpora profesní integrace mládeže a osob vracejících se na trh práce,
• podpora reintegrace specifických skupin obyvatelstva ohrožených vyčleňováním ze společnosti a rovných příležitostí k jejich přístupu na trh práce;
• rozšíření a zlepšení vzdělávacích systémů k usnadnění přístupu na trh práce jako součásti politiky celoživotního vzdělávání s cílem zvýšit a udržet zaměstnatelnost a motivovat k profesní mobilitě a zlepšení reintegrace do trhu práce,
• zdokonalení systémů a nástrojů na podporu kvalifikované a adaptabilní pracovní síly, rozvoj inovace a adaptability v organizaci práce, na podporu podnikání a vytváření pracovních míst či posílení lidského potenciálu ve výzkumu a vývoji;
• specifická opatření podporující zlepšení účasti žen na trhu práce včetně jejich kariérního rozvoje, přístupu k novým pracovním místům a podnikatelské činnosti;
• specifická opatření proti diskriminaci na trhu práce podle věku.
Evropský sociální fond bude pokračovat v podpoře místního rozvoje na úrovni komunity, obce či okresu, a to zejména financováním místních iniciativ k vytváření nových pracovních míst.

Dále bude poskytovat finanční podporu zejména ve formě grantů na projekty zaměřené na následující činnosti:

A. Asistence osobám:
• v oblasti vzdělávání, učňovského školství a odborného vzdělávání, zaškolení, rekvalifikace, opatření na podporu zaměstnatelnosti na trhu práce, profesního poradenství a dalšího vzdělávání,
• podpora vytváření pracovních míst a samozaměstnávání,
• v oblasti výzkumu a vývoje - postgraduální výuka a vzdělávání manažerů a techniků ve výzkumných institucích a v podnicích,
• rozvoj nových zdrojů zaměstnanosti, zejména v oblasti veřejných služeb.

B. Asistence pro systémy a struktury (instituce):
• rozvoj a zdokonalení vzdělávacích systémů a kvality a obsahu poskytované kvalifikace ve vazbě na trh práce včetně vzdělávání učitelů, lektorů a personálu vzdělávacích institucí, zlepšení přístupu zaměstnanců k dalšímu vzdělávání a kvalifikaci,
• modernizace a zvýšení výkonnosti služeb podporujících zaměstnanost,
• rozvoj vazeb mezi zaměstnavatelskou sférou, vzdělávacím systémem, výzkumem a vývojem,
• rozvoj systémů pro předvídání změn v kvalifikační struktuře poptávky po pracovní síle.

C. Doprovodná opatření
• služby pro osoby se ztíženou možností účasti na projektu, např. pro matky s malými dětmi, tělesně a jinak zdravotně handicapované osoby a další, s cílem zajistit rovné příležitosti pro všechny potenciální účastníky,
• informace a publicita o aktivitách Evropského sociálního fondu.

Výše uvedené oblasti podpory z nařízení o Evropském sociálním fondu představovaly spolu s "Employment Guidelines" obecný rámec a základní orientaci při přípravě programů Phare na podporu rozvoje lidských zdrojů v předvstupním období. Program Phare zůstává nadále hlavním finančním nástrojem podpory EU kandidátským zemím při jejich přípravě na implementaci komunitárního práva (acquis communautaire) a na politiku hospodářské a sociální soudržnosti. V rámci podpory hospodářské a sociální soudržnosti půjde především o činnosti obvykle podporované Evropským fondem regionálního rozvoje a Evropským sociálním fondem.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail