školství

06.03.2006
Zdroj:
Koupání a hry ve vodě jsou pro děti velmi přitažlivé a oblíbené. Z pohledu bezpečnosti práce jsou to však činnosti velmi rizikové. To samozřejmě ale neznamená, že je nebudeme zařazovat do programu. Není třeba se jich bát za předpokladu, že budeme důsledně dodržovat předpisy a zásady bezpečnosti.
06.03.2006
Zdroj:
Jistě bychom našli mnoho různých důvodů, proč jezdit do přírody. Pobyt na zdravém vzduchu je pro děti, zvláště ty městské, velmi žádoucí. Kromě toho příroda nabízí nepřeberné množství možností pro stanovení programu.
06.03.2006
Zdroj:
Hřiště a tělocvična – místa určená k hrám a dovádění, kde se uvolňuje – často velmi nenuceně – nahromaděná dětská energie. Proto je třeba při činnostech na hřišti, v tělocvičně i na jiných sportovištích věnovat dětem zvýšenou pozornost a dodržovat tato základní pravidla:
06.03.2006
Zdroj:
Sekera a pila patří jistě k nejdůležitějším nástrojům při pobytu v přírodě. Platí zde dvojnásob, že základem bezpečnosti je jejich bezvadný stav. Jsou dobrými pomocníky, pokud je s nimi zacházeno podle určitých zásad:
06.03.2006
Zdroj:
Nůžky a nůž patří mezi dětmi nejběžněji používané nástroje. Běžnost jejich používání často svádí k podceňování i těch nejzákladnějších pravidel bezpečného zacházení s nimi:
06.03.2006
Zdroj:
Dnešní téma týdne bychom rádi věnovali bezpečnosti dětí a ochraně jejich zdraví při mimoškolních aktivitách. Pro někoho může být toto téma z hlediska BOZP okrajovou záležitostí, protože se ve volnočasových aktivitách nestává tolik úrazů nebo skoronehod, jako např. ve stavebnictví, ale bezpečnost našich dětí je i tak velmi důležitá. I z toho důvodu doprovází Téma tohoto týdne i obsáhlá Tématická příloha.
01.03.2006
Zdroj:
Z právního hlediska může založit oddíl, kroužek či jinak nazvaný kolektiv právnická či fyzická osoba. Nejčastějším zřizovatelem jsou nejrůznější občanská sdružení, školy, odborové organizace, akciová společnost či živnostníci.
28.02.2006
Zdroj:
Jak vybrat pro dítě vhodný oddíl či kroužek? Jak poznat, že bude naše dítě v oddíle v bezpečí?
14.02.2006
Směrnice SZO určující limitní hodnoty hluku ve školním prostředí a doporučení SZO pro projektování kvalitních akustických prostor. Součástí článku jsou i doporučené hladiny hluku převzaté z vyhlášek a legislativy různých evropských zemí.
10.02.2006
Náklady na akustické studie při pracování projektu výstavby školních či veřejných prostor, kde hrozí kontaminace hlukem.
09.02.2006
Následné akustické úpravy školních budov po jejich dostavění jsou až desetkrát dražší, než kdyby se tyto úpravy prováděly v průběhu výstavby budovy. Analýza protihlukových opatření v projektové fázi nebo před zahájením výstavby školy proto může ušetřit obrovské množství finančních prostředků.
07.02.2006
Analýza akustických podmínek školních budov v České republice. Odhalení nejčastějších příčin kontaminace školního prostředí hlukem a doporučované způsoby odstranění rušivých zvuků v závislosti na charakteru školních prostor.
06.02.2006
Požadavky na akustiku a odhlučnění ve školních prostorách, které mají zajistit, aby výuka probíhala v podmínkách, jež umožňují plné využití potenciálu učitele i žáka bez zdravotních rizik.
06.02.2006
Křik dětí, běhání po chodbách, dílny, hudební výchova - hluk je se školním prostředím neoddělitelně spojen. Pokud ovšem škola nemá akusticky optimalizované prostory, může hluková kontaminace způsobovat potíže žáků při chápání a opožděný vývoj schopnosti číst a jazykových dovedností, vyjímečný pak není ani nárůst agresivního chování a stres, včetně vzestupu stresových hormonů v krvi a tlaku krve.
02.02.2006
Zdroj:
Podle zákona č. 379/2005 Sb., musí provozovatel povinně na místech, kde je zakázáno kouřit, umístit na vstupu zjevně viditelný text zákazu kouření, který musí být pořízen v českém jazyce černými tiskacími písmeny na bílém podkladě na ploše o velikosti písma nejméně 5 cm a grafickou značku zákazu kouření ...
16.01.2006
Zdroj:
Na učitele jsou každodenně kladeny nejen vysoké odborné, ale také psychické a fyzické nároky. Téma je proto věnované průzkumu v deseti základních školách v Praze, ve kterých byla provedena anketa u učitelů prvního stupně. Anketa byla zaměřená na jejich psychické a fyzické zatížení během deseti měsíců školního roku.
12.01.2006
Zdroj:
Zrušené předpisy týkající se BOZP ve školství.
12.01.2006
Zdroj:
Metodický pokyn z 22.12.2005, platí sice jen pro školy zřizované MŠMT, ale pokyn sám uvádí, že jej podpůrně mohou využívat i další školy, zapsané ve školském rejstříku. A protože se zabývá některými oblastmi a problémy, které neřeší žádný jiný právní předpis, určitě stojí za pozornost. Může posloužit také jako metodická pomůcka při vytváření směrnic školy.
05.12.2005
SZÚ v Praze vydává v rámci výchovy obyvatelstva řadu neperiodických publikací (letáky, brožury, plakáty). Jsou veřejnosti poskytovány zdarma přímo, nebo prostřednictvím krajských zdravotních ústavů (dříve hygienické stanice). Ve článku najdete výběr materiálů souvisejících se školstvím a zdravím dětí.
05.12.2005
Zdroj:
BOZP ve školství není věnována odborně ani mediálně dostatečná pozornost a to přesto, že tato tématika zahrnuje nejen bezpečnost žáků, ale i bezpečnost všech zaměstnanců školy. S příkladem z praxe, jak vypadá situace BOZP zaměstnanců ve školství se můžete seznámit v tomto Tématu týdne.

Stránky

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail