Délka pracovního týdne se liší v mnoha zemích světa. Čím je pracovní doba kratší, tím víc to prospívá zdraví zaměstnanců i jejich životu, snižuje se výskyt pracovních úrazů a roste produktivita práce.
Podniky si začínají uvědomovat rizika spojená s tím, že jejich vedoucí pracovníci nedokážou odpočívat, jsou přepracovaní a věčně na internetu a mobilu.
Práce přesčas není riziková pro všechny zaměstnance, vyšší riziko vzniku onemocnění nebo pracovních úrazů se váže při přesčasové práci pouze na jisté typy zaměstnanců a určité druhy práce.
Již od dubna je v platnosti nařízení č. 561/2006, které upravuje dobu řízení a odpočinku řidičů a výrazně mění systém kontroly evidence pracovní doby řidičů.
Atypické režimy pracovní doby způsobují nárůst napětí mezi zaměstnavateli a zaměstnanci. Odklon od pevně stanovených pracovních hodin totiž narušuje rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem zaměstnanců.
Nový zákoník práce měl původně přinést zásadní omezení přesčasové práce. Nakonec ponechal stávající úpravu bez větších změn. Přesto řada firem stále chybuje.
Zástupci Odborového svazu dopravy a Svazu dopravy ČR - sekce silniční dopravy se v květnu sešli s rezortním ministrem Alešem Řebíčkem. Jednání se týkalo připomínkových řízení k novelám některých zákonů a nařízení vlády.
Atypické a málo předvídatelné režimy pracovní doby jsou v podmínkách globální ekonomiky všude na postupu. Jaké jsou nové trendy v uspořádání pracovní doby a v povaze zaměstnání?