práce na dálku

25.03.2024
Může se zdát, že práce v bezpečném prostředí a trávení kvalitního času s rodinou jsou určitým způsobem výsady. V EU však mají tato práva všichni pracovníci.
19.01.2024
Zdroj:
Výzkumný úkol BOZP v transformující se společnosti reaguje na aktuální situaci a očekávaný vývoj, kdy transformace v oblasti ekonomiky, vztahu mezi životním prostředím a lidskou společností, digitalizace, změn na trhu práce, ale také zkušenosti s pandemií, společně vyvolávají potřebu reagovat na nově se objevující nebo nestandardně se vyvíjející rizika a modifikovanými prostředky řešit rizika stávající.
14.11.2023
V reakci na změny ve světě práce, ke kterým došlo v důsledku pandemie covidu-19, vydala agentura EU-OSHA nedávno tři následující publikace věnované problematice práce na dálku. 
27.09.2023
Zdroj:
Dlouho očekávaná novela zákoníku práce vyšla pod č. 281/2023 Sb. a nabývá účinnosti 1. října 2023, s výjimkou některých ustanovení, která nabývají účinnosti 1. ledna 2024 a 1. ledna 2029. Například byla upravena právní úprava dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr za účelem větších právních jistot pro zaměstnance nebo právní úprava práce na dálku a náhrady nákladů v souvislosti s ní.
04.09.2023
Digitalization brings pros and cons to labor relations. Since the COVID-19 pandemic, digital well-being has become a topic for human resource departments due to telework risks at the home office. Some employees work for longer hours, face higher demands, and become unable to switch off. So, they get under stress and suffer from musculoskeletal disorders. The paper aims at the impact of the home office on employees' well-being and outlines which practices can be used to maintain work-life balance and digital well-being at the home office. The paper uses a combination of on-the-desk analysis of secondary sources, a questionnaire survey in the Czech Republic in 2022, and one case study based on semi-structured interviews with human resources managers about several aspects of sustainable work at the home office in 2023. Findings show that it is essential for employers and employees to work together to ensure a safe and healthy home office environment. Regular communication, training, and adherence to occupational safety and health guidelines can help mitigate risks and promote well-being for remote workers. As technology becomes more integrated into daily lives, it is crucial to establish healthy boundaries and habits to avoid the harmful effects of excessive screen time and digital overload. Human resource management identifies practices and accents training to promote sustainable work at the home office, like setting boundaries between home and work tasks, time management, and physical and mental health care.
30.06.2022
Příspěvek se zabývá prací z jiného místa, než je pracoviště zaměstnavatele při používání zlidovělého pojmu práce z domova, kdy zdůrazňuje dopady této formy práce na zdraví a bezpečnost zaměstnanců. Zdůrazňuje též povinnosti zaměstnavatele v oblasti pracovních podmínek těchto zaměstnanců s akcentem na psychosociální rizika. Na statistických datech příspěvek dokládá zhoršení zdraví zaměstnanců v případě nedůsledného plnění povinností zaměstnavatele při této formě práce. Pojmenovává výzvy, kterým bude třeba čelit, aby se odstranily některé nedostatky při aplikaci institutu.
30.03.2022
Tři články na OSHwiki nabízejí postřehy o práci na dálku a souvisejících muskuloskeletálních poruchách.
15.02.2022
Ačkoli práce z domova má potenciální výhody, může mít také dopad na zdraví pracovníků a přispět k rozvoji muskuloskeletálních poruch, není-li náležitě řízena.
07.02.2022
Kampaň „Zdravé pracoviště si posvítí na fyzickou zátěž“ se nyní zaměřuje na prevenci muskuloskeletálních poruch a psychosociálních rizikových faktorů souvisejících s prací z domova, a to prostřednictvím široké škály publikací a materiálů, včetně zpráv, článků, kontrolních seznamů a tipů pro osoby pracující na dálku a zaměstnavatele.
14.01.2022
Zdroj:
Ke konci roku 2021 vyšlo nové číslo odborného recenzovaného periodika Časopisu výzkumu a aplikací v profesionální bezpečnosti (Journal of Safety Research and Applications, JOSRA). Je dostupné online na adrese https://www.bozpinfo.cz/casopis-josra. Číslo tvoří 11 recenzovaných článků.
28.07.2021
Práce na dálku se po pandemii COVID-19 pravděpodobně stane trvalým charakteristickým znakem zaměstnání u mnoha organizací. Ale do jaké míry se na tuto formu práce vztahují právní předpisy na ochranu pracovníků?
14.06.2018
Článek se zabývá správnou praxí mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem pracujícím na dálku formou home office a legislativním rámcem, který podchycuje základní pravidla zásad BOZP na pracovišti. Částečně se zabývá i řídícími a kontrolními procesy. Dále se snaží vymezit specifika práce z domova z pohledu práva a praxe.
14.06.2018
Článek se zabývá vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem pracujícím na dálku formou home office a legislativním rámcem, který podchycuje základní pravidla zásad BOZP na pracovišti. Částečně se zabývá i řídícími a kontrolními procesy. Dále se snaží vymezit specifika práce z domova a přesahy do života takto zaměstnaných lidí.
21.11.2016
Článek se zabývá vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem pracujícím na dálku formou home office a legislativním rámcem, který podchycuje základní pravidla zásad BOZP na pracovišti. Částečně se zabývá i řídícími a kontrolními procesy. Dále se snaží vymezit specifika práce z domova a přesahy do života takto zaměstnaných lidí.
08.08.2008
Chyby jsou jak na straně zaměstnanců pracujících z domova, tak i na straně zaměstnavatelů, kteří práci na dálku umožňují, stanovují pravidla a podmínky.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail