„Šrotovné“ evropské dotace neohrozí

Zdroj: 
Poslanecká sněmovna PČR minulý týden schválila návrh poslanců ČSSD, který předpokládá zavedení „šrotovného“ i v České republice.

„Díky tomu, že prošel pozměňovací návrh Martina Bursíka, evropské dotace v Operačním programu Životní prostředí již nejsou ohroženy, jak tomu bylo v původním návrhu,“ komentoval výslednou podobu přijatého zákona ministr životního prostředí Ladislav Miko.

Sněmovna totiž odsouhlasila pozměňovací návrh Martina Bursíka, na němž se podílelo také MŽP. Podle něj musí být o prostředky na „šrotovné“ navýšen rozpočet Státního fondu životního prostředí, který bude lidem příspěvek vyplácet. Volné prostředky totiž ve Státním fondu životního prostředí k dispozici nejsou. Rozpočet SFŽP je plně vytížen právě kofinancováním evropských dotací. Na zvláštním účtu jsou prostředky z prodeje emisních kreditů, které ale na „šrotovné“ využít nelze – musí směřovat do programu Zelená úsporám. Na „šrotovné“ není možné využít ani výnos z recyklačních poplatků, které se od začátku roku vybírají za registraci aut, která nesplňují ani emisní normu EURO3. Ten se totiž pohybuje v desítkách milionů korun. Na šrotovné mají ale podle záměru předkladatelů směřovat miliardy korun.

Pozměňovací návrh Martina Bursíka navíc znamená, že „šrotovné“ ve výši 30 000 Kč bude možné získat pouze na nový vůz, jehož kombinovaná produkce emisí CO2 není vyšší než 160 g/km, v maximální ceně 500 000 Kč. Zvýšené šrotovné ve výši 60 000 Kč bude možné vyplatit na vozidlo v ceně do 700 000 Kč, pokud je poháněno alternativním pohonem – například na elektromobil, hybridní automobil nebo na vozidlo na stlačený zemní plyn. „Taková podoba zákona dává naději, že v případě, že bude ‘šrotovné’ opravdu zavedeno, bude mít skutečně nějaký pozitivní dopad na životní prostředí,“ říká ministr životního prostředí Ladislav Miko.

Podmínkou vyplacení „šrotovného“ je také to, že žadatel svůj původní vůz, starší než 10 let, odevzdá k ekologické likvidaci. Spekulacím by měl zabránit fakt, že na šrotovné by měl nárok pouze ten, kdo auto vlastnil nejméně dva roky.

Návrh musí ještě projednat Senát a podepsat prezident. Kdy a zda bude „šrotovné“ v ČR opravdu zavedeno a jak vysoká částka ze státního rozpočtu na něj bude určena, bude poté záviset na rozhodnutí vlády.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail