Přeprava nebezpečných látek transevropskými dálničními tunely

Toto Téma týdne je zaměřeno na problematiku přepravy nebezpečných látek tunely v rámci transevropské dálniční sítě, blíže se věnuje iniciativě Evropské unie v této oblasti a v krátkosti mapuje přepravu nebezpečných látek v některých zemích Evropy.

Chronologický přehled vážných dopravních nehod v tunelech

Chronologický přehled vážných dopravních nehod v tunelech

11 července 1979, Japonsko
V tunelu Nihonzaka došlo ke srážce několika kamionů a automobilů, při které zemřelo 7 osob.

7. dubna 1982, Kalifornie
V tunelu Caldecott blízko Oaklandu došlo ke hromadné srážce, při které zemřelo 7 osob.

3. listopadu 1982, Afghanistan
V severním Kábulu, v tunelu Salang došlo ke srážce sovětského vojenského auta s cisternou. Následná exploze spustila „peklo“ během kterého se udusilo a uhořelo 700 – 2 000 osob

18. listopadu 1987, Anglie
V londýnském King Cross Underground Station došlo k požáru jehož příčinou byla odhozená zápalka a při němž zemřelo 31 osob.

1. ledna 1990, Francie/Itálie
V tunelu Mont Blanc došlo k požáru při kterém přišli o život 2 lidé

Listopad 1993, Itálie
K požáru došlo po hromadné srážce v tunelu na dálnici mezi Florencií a Bologna, při nehodě přišli o život 4 osoby.

10. dubna 1995, Rakousko
K požáru čtyř aut došlo po jejich srážce ve Pfänderském tunelu blízko Bregenze. Při této nehodě přišli o život tři lidé.

28. října 1995, Ázerbajdžán
K požáru došlo v tunelu metra v Baku, příčinou nehody byl elektrický zkrat a při nehodě přišlo o život 289 osob.

10. ledna 1996, Japonsko
Na ostrově Hokkaido se na tunel se zřítil obrovský kámen o váze 50 000 t. Při nehodě zemřelo 20 cestujících.

21. února 1996, kanál La Manche
V tunelu pod kanálem La Manche došlo k požáru kamionu s polystyrénovými výrobky, který byl převážen vlakem. Nehoda si nevyžádala oběti na životech.

18. března 1996, Itálie
V tunelu u Palerma došlo k explozi cisterny a požáru, příčinou byl zadní náraz autobusu do cisterny. Při nehodě zemřelo 5 osob a 22 bylo vážně zraněno.

18. listopadu 1996, Channel tunel
K požáru došlo na francouzské straně Channel tunelu, v Eurotunelu hořel kamion na nákladním vlaku. Při nehodě utrpělo okolo 30 cestujících vážnou otravu kouřem

prosinec 1996, tunel Rolskij
Došlo k pádu laviny, která zablokovala oba konce tunelu, při nehodě nikdo nepřišel o život.

2. března 1999, Německo
V tunelu blízko Göttingenu na ICE route Hannover-Würzburg došlo k požáru železničního vagónu, který převážel papír a celulózu, nehoda si nevyžádala oběti na životech.

24. března 1999, Francie/Itálie
V tunelu Mont Blanc došlo k požáru belgického kamionu, který převážel mouku a margarín. Příčinou požáru byl nedopalek cigarety a nehoda si vyžádala 39 obětí

29. května 1999, Rakousko
K požáru došlo v Tauern tunelu, po srážce osobního auta s kamionem. Tunel se změnil ve výheň, ve které zemřelo 12 osob.

10. ledna 2000, Rakousko
Další požár v Tauern tunelu byl méně destruktivní. Došlo k požáru kamionu, který vezl brusné kaly a vznítil se. Řidiči kamionu a cestujícím zasažených vozidel se nic nestalo.

11. listopadu 2000, Rakousko
V Kitzsteinhornu blízko Kaprunu došlo k požáru v jednom vagónu lanovky při průjezdu tunelu v lyžařské oblasti Gletscher. Příčinou nehody byl požár v topném systému a o život přišlo 155 osob, včetně dětí a mladých lidí

12. dubna 2001, Rakousko
V tunelu Helbersberg došlo k obrovské hromadné srážce, při které nevznikl požár. Při nehodě přišli o život 2 lidé a 10 bylo zraněno

10. července 2001, Rakousko
K nehodě došlo v Tauern tunelu, katastrofě zabránila rychlá reakce řidiče, který byl schopen požár automobilu uhasit

6. srpna 2001, Rakousko
K požáru došlo v Gleinalm tunelu, na A9 severně od Gratze, po čelní srážce dvou automobilů. Při nehodě zemřelo 5 osob včetně malého dítěte.

8. srpna 2001, Rakousko
V Amberg tunelu na A14 mezi Frastanz a Feldkirch došlo ke srážce turistického dálkového autobusu a nákladního auta. O život přišli 3 lidé.

13. srpna 2001, Rakousko
V Kärntenu blízko Klagenfurtu došlo k nehodě italského turistického autobusu, který vezl 30 polských poutníků a narazil do portálů Reigersdorfského tunelu.  24 osob bylo zraněno, někteří z nich vážně.

26. srpna 2001, Švýcarsko
Došlo k nehodě v Gotthard tunelu na A2 mezi Göschenen a Airolo. 6 lidí bylo zraněno, jeden vážně.

31. srpna 2001, Rakousko
Dva mrtví a devět zraněných, to byla bilance tří nehod v tunelech během jednoho dne. Sonnenstein tunel – jedna žena byla vážně zraněna, když její vůz narazil do tunelového portálů V Lainberg tunelu na A9 blízko Windischgarsten (Rakousko) došlo k čelní srážce automobilů, při které dva lidé zemřeli a dva byli zraněni. V Katschberg tunelu na A10 blízko St. Michael v Lungau bylo při srážce aut zraněno 6 osob.

3. září 2001, Rakousko
K požáru turistického autobusu došlo v Gleinalm tunelu, na A9 severně od Gratze. Tunel byl uzavřen, nikdo z cestujících nebyl zraněn.

17. října 2001, Dánsko
V dánském Guldborgsund tunelu mezi Kopenhagen a přístavem v Röbby vrazil kamion do automobilu v husté mlze a způsobil masivní srážku. Při nehodě zemřelo 5 osob a 9 jich bylo zraněno.

24. října 2001, Švýcarsko
K požáru došlo po čelní srážce dvou HGV v Gotthard tunelu na A2 mezi Göschenen a Airolo. Při nehodě přišlo o život 11 osob.

18. ledna 2002, Rakousko
K požáru došlo v Tauern tunelu, příčinou byl kamion s porušeným motorem. Hasiči dostali situaci velmi rychle pod kontrolu a nedošlo k žádným zraněním.

16. dubna 2003, Švýcarsko
Tunel Gotthard – došlo ke kolizi italského nákladního auta s německým osobním automobilem. Nákladní auto bylo vrženo do protisměru. Řidič osobního auta na místě zemřel, 4 spolucestující a řidič nákladního vozu byli vážně zraněni.

14. dubna 2004, Švýcarsko
300 m od výjezdu z tunelu Baregg (A1 mezi Zurichem a Basilejí) plně naložený nákladní vůz v plné rychlosti narazil do osobního automobilu a dalších dvou nákladních aut, které se převrátily. Osobní automobil začal hořet a oheň se rozšířil na nákladní vůz. Řidič osobního automobilu zemřel a 5 osob bylo vážně zraněno.

4. června 2005, Francie/Itálie
Ve 13 km dlouhém alpském tunelu Fréjes, který spojuje Francii a Itálii, začala z automobilu převážejícího pneumatiky unikat nafta. Kamion se vzňal. Dva lidé, oba Slováci při tragédii zemřeli, udusili se nedaleko východu z tunelu. Dvacet lidí bylo přiotráveno kouřem.Teplota v tunelu přesáhla 1000°C. to bránilo záchranným pracím. Celkem bylo poničeno 10 km tunelu a žárem se zřítila část stropu tunelu.

16. září 2006, Švýcarsko
V 742 m tunelu Viamala (A13) došlo ke kolizi mezi autobusem a osobním vozem. Výsledkem nehody bylo 6 mrtvých a 6zraněných.

(Zdroj: BBS News, OECD)

Většina těchto „tunelových tragédií“ byla způsobena selháním lidského činitele. Již samotný vjezd do tunelu může u řidičů vyvolávat specifické problémy:

  • Pocit uvěznění a klaustrofobie
  • Strach z chycení do pasti nebo léčky
  • Problémy s viditelností díky šeru v tunelu
  • Monotónnost vjemu okolí
  • Ztráta orientace a představy, kde se nachází

Díky těmto problémům jedou řidiči v tunelu opatrněji, ale i křečovitěji a snáze podléhají panice a zkratovému jednání. Lze tedy říci, že problémem v oblasti bezpečnosti spíš než samotné tunely nebo přepravovaný náklad je chování řidičů v nich, protože reakce řidičů v podzemí jsou odlišné a často nečekané.

Absolutně je sice v tunelech menší počet nehod, než na volné komunikaci, ale mají tragičtější následky.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail