Považuje se práce řidičů kamionů, kteří jezdí do zahraničí (nerovnoměrně rozvržená pracovní doba, noční práce), za práci v třísměnném a nepřetržitém provozu?
Práci v třísměnném a nepřetržitém režimu, noční práci a zaměstnance pracujícího v noci definuje zákoník práce v § 78 odst. 1, kde se stanovuje, že:
Z výše uvedeného vyplývá, že vzhledem k nepravidelnosti střídání směn se u řidičů nákladního automobilu v silniční dopravě nejedná o práci v třísměnném a nepřetržitém režimu.
O noční práci a zaměstnance pracujícího v noci se jedná v případě, že při přepočtu průměrné délky směny by zaměstnanci ve 26 týdnech po sobě jdoucích vycházela minimálně jedna odpracovaná směna v noci, přičemž stačí zaměstnanci odpracovat 3 a více hodin v době mezi 22. a 6. hodinou.
Pro úpravu pracovní doby zaměstnanců v dopravě, jimiž jsou i členové osádky nákladního automobilu (zákoník práce § 100 odst. 1 písm. a), platí odchylky úpravy pracovní doby a doby odpočinku. Odchylky jsou stanovené v nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě. Nařízení vlády přímo zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství (např. "Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/15/ES, o úpravě pracovní doby osob vykonávajících mobilní činnosti v silniční dopravě") a navazuje na použitelné předpisy Evropských společenství (např. "Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 Sb., o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy"), ve kterých jsou stanoveny další náležitosti úpravy pracovní doby, doby nepřetržitého odpočinku mezi směnami, doby nepřetržitého odpočinku v týdnu a doby přestávek v práci.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.