Požadavky na výběr optimálního pracovního stolu a sedadla pro kancelářskou práci

Tento příspěvek představuje základní charakteristiky, které je vhodné zohledňovat při výběru pracovního stolu a sedadla. Uvedené vychází z terénních šetření a testování sedadel od různých výrobců a z pokusného testování optimálního nastavení pracovního sedadla zkušebními osobami.

Část 3. Shrnutí, literatura

Část 3. Shrnutí, literatura

Výběr vhodného kancelářského nábytku není zcela jednoduchým úkolem, protože vždy vyústí v kompromis mezi požadavky anatomickými, ergonomickými a ekonomickými. Z popsaných faktů vyplývá, že nejdůležitějším kritériem jsou individuální potřeby uživatele a subjektivní vnímání pohodlí, které vychází z anatomické stavby těla a převažujícího pracovního zaměření v kanceláři.

Tento článek vznikl na základě řešení projektu TD03000468 –Metodika řízení práce prováděné formou home office.

Použitá literatura

[1] BURANDT, U.; GRANDJEAN, É.: Ergonomics: Sitting habits of offi ce employees. 1963, 6.2: 217-228.

[2] HELANDER, M.G.; ZHANG, L.; MICHEL, D.: Ergonomics: Ergonomics of ergonomic chairs: a study of adjustability features. 1995, 38.10: 2007-2029.

[3] MURRELL, K.F.H.: Ergonomics: Man and His Environment. 1965.

[4] VAN DEURSEN, D.L. et al.: Effect of continuous rotary seat pan movements on physiological oedema of the lower extremities during prolonged sitting. International Journal of Industrial Ergonomics, 2000, 26.5: 521-526.

[5] GREGORY, D.E.; DUNK, N.M.; CALLAGHAN, J.P.: Stability ball versus offi ce chair: comparison of muscle activation and lumbar spine posture during prolonged sitting. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 2006, 48.1: 142-153.

[6] ZACHARKOW, D.: Posture: sitting, standing, chair design, and exercise. Charles C. Thomas Pub Limited, 1988.

[7] AKERBLOM, B.: Anatomische und Physiologische Grundlagen zur Gestaltung von Sitzen, In: Sitting Posture. by E. Grandjean, Taylor &Francis, London, 1969, 6-17.

[8] KEEGAN, J.J.: Alterations of the lumbar curve related to posture and seating. The Journal of Bone & Joint Surgery, 1953, 35.3: 589-603.

[9] HARRISON, D.D. et al.: Sitting biomechanics part I: review of the literature. Journal of manipulative and physiological therapeutics, 1999, 22.9: 594-609.

[10] MAKHSOUS, M. et al.: Sitting with adjustable ischial and back supports: biomechanical changes. Spine, 2003, 28.11: 1113-1121.

[11] BHATTACHARYA, A.; MCGLOTHLIN, J.D. (ed.).: Occupational ergonomics: theory and applications. CRC Press, 1996.

[12] SENČÍK, J.: Vybrané aspekty ergonomie při kancelářské práci. Časopis výzkumu a aplikací v profesionální bezpečnosti [online], 2015, roč. 8, č. 2-3. Dostupný z WWW: <http://www.bozpinfo.cz/josra/josra-02-03-2015/ergonomie-kancelare.html>. ISSN 1803-3687.

[13] SIMONEAU, G.G.; MARKLIN, R.W.: Effect of computer keyboard slope and height on wrist extension angle. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 2001, 43.2: 287-298.

[14] ZIEFLE, M.: Effects of display resolution on visual performance. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 1998, 40.4: 554-568.

[15] O'REILLY, M.; FINDER, B.; WERRELL, M.K.: An Ergonomics Guide to Computer Workstations. AIHA, 2007.

[16] ANSI/HFES 100-2007 Human Factors Engineering of Computer Workstations, 2007. HFES, Santa Monica.

Komentáře

Nejen stůl a židle

28.04.2016 - 19:56 Norbert Chalupa
Obyčejná židle a stůl a kolik se toho dá napsat? Pěkně popsané. Mnoho zaměstnavatelů, potažmo i zaměstnanců si neuvědomuje, jak důležité je dobře a správně sedět? Samozřejmě, že to velmi souvisí s psychologií, poněvadž rozumný zaměstnavatel, aby mu zaměstnanec podal správný výkon, potřebuje, aby se zaměstnanec v práci cítil dobře, v pohodě a to nejen u kancelářského stolu, ale při sezení u pracovního místa vůbec. Tudíž mu vytvoří, pokud možno, co nejlepší podmínky. Přestože to zdánlivě nesouvisí, ale maximální důraz je třeba dbát při výběru kvalitní postele na spaní. Toto už zaměstnavatel ovlivnit nemůže, ovšem když se zaměstnanec špatně vyspí z důvodu nevhodné, nekvalitní postele, tak jak se může v práci cítit, byť v perfektní židli a řádně ergonomicky uspořádaném pracovním místě? A dalších xx souvislostí ovlivňujících naši nejen pracovní pohodu.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail