Nový silniční zákon – hrozba pro řidiče

Řidiči s nechutí očekávají příchod 1. července 2006. Vejde v platnost nový zákon o silničním provozu, který s sebou přináší bodový systém, noční můru všech automobilových závodníků, kaskadérů, ale i chodců – artistů. Ze všech stran na občany padají z médií různé podoby systému. Jaká je realita? Co přesně můžeme očekávat od dopravních kontrol?

Řidiči s nechutí očekávají příchod 1. července 2006. Vejde v platnost nový zákon o silničním provozu, který s sebou přináší bodový systém, noční můru všech automobilových závodníků, kaskadérů, ale i chodců – artistů.

Ze všech stran na občany padají z médií různé podoby systému. Jaká je realita? Co přesně můžeme očekávat od dopravních kontrol?

Všichni jsou povinni absolvovat znovu autoškolu

S novou verzí zákona o silničním provozu přichází první, nejhloupější opatření. Všichni řidiči budou muset znovu projít závěrečnou zkouškou v autoškole. Ministr Šimonovský však na základě četných protestů nařídil snížit náročnost současných testů, a zároveň zrušit, tzv. „technickou zkoušku“. Beze změn zůstává zkouška jízdních dovedností s příslušným komisařem. Z testů tak odpadnou otázky s jednou a více možnostmi, budou pouze otázky s možnostmi odpovědi ANO-NE, identifikace značek bude zahrnovat výhradně značky STOP, Dej přednost v jízdě !, Hlavní silnice, Zákaz vjezdu a Zákaz odbočení vpravo nebo vlevo. Rovněž u křižovatek dojde ke změně. Řešit se budou pouze dvě. Křižovatka s právem přednosti zprava a křižovatka s kruhovým objezdem.

V červenci a srpnu proběhne testovaní řidičů věkové skupiny 18-39 let, během září a října  skupinu mezi 40-65 lety a na závěr roku věkovou skupinu 66 a více let. 

Hlavní změny v pravidlech silničního provozu

1. Celoroční svícení (s výjimkou)

Končí povinnost svítit pouze v zimním čase.Řidiči si budou muset rozsvítit potkávací světla při každém využití svého vozidla. Výjimka je pouze u sobot,nedělí a státem uznaných svátků, kdy mezi 10:00 – 14:00 nařízení neplatí.
 
2. Povinné helmy pro cyklisty, běžce a lyžaře

Cyklisté a běžci, osoby, které v silničním provozu nesmí využívat chodník, musí dle nového zákona nosit bezpečnostní helmy světlé barvy. Užití tmavé helmy je striktně zakázáno. Pro lyžaře platí toho opatření v případě sklonu sjezdové dráhy nad 45°.                                                                                                                                                                               

3. Užití telefonního přístroj za jízdy (s výjimkou)

Při jízdě se zakazuje jakékoli užití telefonního přístroje nebo jiného hovorového či záznamového zařízení. V zákonu je uvedena výjimka pro případ,že řidiči jsou svědky závažné události  a zákon je opravňuje tuto událost zaznamenat pomocí v mobilu vestavěné kamery či fotoaparátu.

4. Zákaz použití rušiček radarů (s výjimkou)

Na četné žádosti dopravní i vojenské policie a armády se rozšířil okruh osob, pro které tento zákaz platí. Opatření se zpřísnilo díky řidičům, kteří mnohdy projížděli armádním prostředím a aktivně používali antiradar, rušili vojenskou komunikaci resp. příjem dat ze satelitních družic. Zejména dopravní policie má i nadále problém rozpoznání antiradarů v provozu díky zastaralé technice, kterou používá. Ta by měla být nahrazena moderní digitální technikou právě v roce. Zákaz se ruší v případě válečného stavu, kdy řidič projíždí okupovaným územím a v zájmu vlasti napomáhá k zneškodnění nepřítele.

5. Použití připojovacího pruhu na dálnicích a rychlostních komunikacích

Zákon zakazuje použít připojovacího pruhu jako křižovatky a při najíždění na dálnici zastavit a čekat na vhodnou příležitost k najetí. Řidič musí pro najetí aktivně využít celého připojovacího pruhu. V případě možné kolony se na připojovacím pruhu řadí auta za sebou a první řidič v koloně má povinnost řídit dopravu do doby, než se dá kolona do plynulého pohybu nebo do příjezdu dopravní policie.

Bodový systém

Česká republika se 1.7. 2006 připojuje k mnoha státům Evropy, které bodový systém již několik let úspěšně používají. Panují dohady, zda tento systém nepovede k větší korupci a zkostnatělosti byrokracie. Co nás tedy čeká?

  • Pokud naše konto dosáhne 12 bodů za jednotlivé přestupky, přijdeme o řidičské oprávnění. Rok nesmíme usednou za volant a poté znovu musíme projít přezkoušením o dopravní způsobilosti. V případě, že jeden kalendářní rok nedáme možnost vzniku dopravnímu přestupku, budou nám z konta odečteny 4 body.
  • Agendu bude mít na starost obecní úřad.
  • Každý přestupek bude spolu s body pokutován dle platného tarifu. Při zaplacení může řidič využít platební karty, neboť policisté budou vybaveni přenosnými bankovními terminály. Samozřejmě bez bankovních poplatků.
  • Po dosažení 12 bodů musí být řidič ihned informován a do 5 dnů odevzdat řidičský průkaz obecnímu úřadu.

Čtečka 

Posílení pravomoci POLICIE ČR

S novým zákonem přichází též vyšší pravomoci policie. V případě, že policista usoudí, že řidič není schopen v pokračování jízdě, má povinnost provést dechovou zkoušku, případně dopravit řidiče na lékařské vyšetření. Jedná se zejména o ovlivnění drogami a alkoholem. Při pozitivním výsledku policista odebere řidičské oprávnění a zamezí pokračovaní v jízdě tj. opatří vozidlo botičkou či zajistí odtažení vozidla na náklady řidiče či majitele. Pro případ první možnosti s sebou policisté musí vozit erární hlídací budky tzv. vrátnicové, které budou dočasným působištěm alespoň jednoho příslušníka do doby, než bude vozidlo odtaženo. Zákon se vztahuje i na sexuální aktivity při jízdě. Pokud bude řidič přistižen jako účastník (aktivní či pasivní) sexuálního aktu, bude mu okamžitě řidičský průkaz odebrán. Ministerstvo dopravy proto vytýčilo mnohamilionovou částku na nákup nových speciálně upravených dodávek.

Policisté totiž musí zajistit, aby za dobu zadržení vozidlo nebylo vykradeno či poškozeno. Toto opatření platí i pro jiné případy využití botičky. V nočních hodinách je policista povinen nosit reflexní oblečení s fosforovými knoflíky, na němž bude výrazným písmem vyznačeno „POLICIE – NOČNÍ HLÍDKA.“

Tento článek demonstroval některá nová pravidla silničního provozu. Tato pravidla vesměs podléhají platnosti vždy 1. dubna.

Skutečná nová pravidla se dozvíte zde:

 

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1
+420 221 015 844

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail