Nevhodné kancelářské židle

Zdroj: 
Na dotaz odpověděla MUDr. Ariana Lajčíková, CSc. ze Státního zdravotního ústavu.

Jsou nějak legislativně předepsané parametry kancelářských židlí? Jde o celodenní práci v kanceláři. Bohužel jsme se dostali ve firmě do smutné situace, kdy v "rámci šetření" bylo vytvořeno několik manažerských pozic, zatímco řadovým zaměstnancům byly odebrány naprosto vyhovující židle. Židle s polohovatelnou výškou, nastavitelnou zádovou opěrou, nastavitelnými podpěrkami rukou byly vyměněny za špinavé židle bez možnosti nastavení zádové opěry, bez podpěrek rukou, dokonce se zasekávají i kolečka. Po prvním dni na této židli cítím bolesti zad. Zaměstnavatel se k tomu staví tak, že až budeme mít zdravotní problémy, pak je teprve možná bude řešit.

Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů, v § 49 odst. 5 říká: „Sedadlo musí být při sezení stabilní, musí umožňovat snadné seřízení  výšky sedáku a sklon zádové opěrky a musí odpovídat podmínkám práce, zvláště pokud jde o jejich poréznost a omyvatelnost. Prostor pro dolní končetiny při práci  musí umožňovat pohyb dolních končetin vpřed a do stran.

V § 50 odst. 3 je dále uvedeno: „Opěrka pro dolní končetiny musí být poskytnuta každému, kdo ji vyžaduje.

Z uvedeného plyne, že pracovní židle musí mít sedák i opěrku zad nastavitelnou, podpěrka nohou je jen na individuální vyžádání. O podpěrkách rukou dokument nehovoří.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Kde nás najdete

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1
+420 221 015 844
X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail