Několik tipů pro bezpečnou jízdu v zimě

Zdroj: 

Vždy jeďte jen tak rychle, abyste se ze svých cest vraceli živí, zdraví a bez škody na vlastním nebo cizím majetku. Věřte, že zimní pneumatiky vám k tomu rozhodně pomohou.

  • Při jízdě na sněhu dbejte mnohem vyšší opatrnosti. Uvědomte si svoje schopnosti a meze, ale také schopnosti a meze jiných řidičů.
  • Vyvarujte se velmi prudkého brzdění, změny směru a akcelerace.
  • Dodržujte větší odstup za vozidlem před vámi. V zimě má automobil delší brzdnou dráhu, než v létě. Brzděte pozvolně, aby nedošlo k zablokování kol a smyku.
  • Před vjezdem do zatáčky přibrzděte s předstihem, kdy vozidlo ještě jede přímo. Zatáčku projíždějte plynule. Nebrzděte v zatáčce! Pokud musíte brzdit v zatáčce, počínejte si obzvlášť opatrně.
  • Nasazování řetězů si předem nacvičte. Předejdete tak případným potížím.
  • V zimě používejte výhradně kvalitní zimní pneumatiky s hloubkou dezénu větší než 4 mm. Jen zimní pneumatiky vám poskytnou potřebné bezpečí za zhoršených zimních podmínek.
  • Při brzdění se zablokovanými koly na mokré vozovce pneumatika s dezénem o hloubce 8 mm dosahuje téměř poloviční délky brzdné dráhy oproti pneumatice s dezénem o hloubce 1,6 mm (zákonem požadované minimum).
  • Malá hloubka dezénu pneumatiky prodlužuje brzdnou dráhu a značně zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu.
  • Pravidelně kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách i hloubku dezénu. Optimálně 1x za 2 týdny, minimálně 1x za měsíc.

Zákon o silničním provozu stanovuje povinnost užít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. V tomto období musí mít vozidlo zimní pneumatiky vždy, pokud se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo tyto jevy lze vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat.

V praxi to znamená, že v tomto období musí řidič buď mít na vozidle odpovídající pneumatiky se zimním dezénem, nebo musí před každou jednotlivou jízdou důkladně uvážit, zda povětrnostní podmínky umožňují po celou dobu řidičem zamýšlené jízdy bezpečnou jízdu na letních pneumatikách. Zpravidla na nich bude možné jezdit pouze za počasí, při němž sníh, náledí či námraza jsou z povahy věci vyloučeny (např. při venkovní teplotě alespoň 6° C), a kdy délka trasy a doba jízdy umožňuje kvalifikovaný odhad vývoje povětrnostní situace, která bude v průběhu celé jízdy panovat. Při jízdě na krátkou vzdálenost a v krátkém čase a při jasné obloze (např. na nákup do supermarketu) je tedy jízda na letních pneumatikách při již zmíněné teplotě 6° C zpravidla možná. Možná již však nebude, honí-li se na obloze mraky, blíží-li se setmění, s nímž vždy bývá spojen pokles teplot, apod. Stejně tak nebude zpravidla jízda na letních pneumatikách možná ani na delší vzdálenost, má-li probíhat místy, kde lze odlišné klimatické podmínky předpokládat (např. lesem, kopcovitým terénem, úsekem s mosty apod.), s výjimkou opravdu vysokých venkovních teplot.

Pokud by se odhad řidiče jedoucího na zimních pneumatikách ukázal jako chybný a nastanou podmínky, za nichž nelze letní pneumatiky použít, nezbývá řidiči, než vozidlo neprodleně odstavit na nejbližším vhodném místě, popřípadě další jízdu ani nezahájit. Platí to i s tím rizikem, že řidič s vozidlem zůstane stát na opouštěném místě (např. uprostřed lesa).

Jinými slovy nepřezutí na zimní pneumatiky může mít smysl jen pro ty „sváteční“ řidiče, kteří si třikrát za zimu zajedou například po městě nakoupit. Pro všechny ostatní, kteří vůz hodlají či dokonce potřebují užívat pravidelněji, z povahy věci nezbývá než včas na zimní pneumatiky přezout.

Obdobné zákonné úpravy nejsou ostatně výjimečné ani v jiných státech, přičemž někdy předepisují povinné užívání zimních pneumatik v určitém období bez ohledu na aktuální počasí (např. Rakousko), jindy naopak předepisují povinné použití zimních pneumatik jen ve vazbě na povětrnostní podmínky, tj. bez časového vymezení určitého zimního období, tj. např. i v říjnu či dubnu (např. Německo). Kombinaci obou řešení pak obsahuje např. slovenská úprava.

Je potřeba upozornit, že dopravní značení "Zimní výbava" zůstává rovněž v platnosti. Obcím tak zůstává možnost dopravní značku umístit na svém území. Tam, kde dopravní značka bude umístěna, musí mít vozidlo zimní pneumatiky i v případě příznivého počasí.

Komentáře

Rakouský model se mi líbí

13.11.2012 - 04:13 Norbert Chalupa
Rakouský model se mi líbí nejvíce. Předešli bychom zbytečným polemikám a diskuzím mezi řidičem a policistou, zda tyto jevy (souvislá vrstva sněhu, námraza, led) lze vzhledem ke klimatickým podmínkám předpokládat. V dnešním provozu by to mělo být samozřejmostí a každý řidič, bez ohledu na to, zda lze nebo nelze předpokládat...., by měl přezout na zimní pneu. Na cestách vidím mnoho mladých klučinů, kteří mají silná, ale stará auta, ovšem na letních pneu. Proč? Zřejmě proto, že pořízení všech čtyř zimních pneumatik není nejlevnější záležitost, zejména pro silná auta s velkými koly. Tady ovšem není žádný argument. Bezpečnost na prvním místě!

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail