Na co si dát pozor při nasazení virtuální reality

Zdroj: 

Pokud uvažujete nad užíváním technologie virtuální reality (VR) pro vzdělávání a rozvoj vašich zaměstnanců, je třeba implementaci věnovat náležitou pozornost a využít pomoci odborníků. Vše začíná už při výběru dodavatele, jelikož využití VR není rozhodně pouze o tom, nechat si vyvinout aplikaci a nakoupit potřebný hardware.

Doporučujeme dbát na odbornost instituce, která software vyrábí, a to hned z několika důvodů. Vytvoření vhodných a funkčních aplikací stojí na čtyřech hlavních pilířích, které rozhodují o úspěšnosti a efektivitě nasazení VR.

  1. Výběr tématu ─ technologie VR disponuje vlastnostmi, které jsou zcela nenahraditelné, avšak není vhodná na veškeré aplikace z důvodu pořizovacích nákladů. Obecně platí, že bychom VR měli nasazovat na procesy, které mají vysokou frekvenci opakovanosti, či procesy, které mají vysoký dopad na bezpečnost či kvalitu.
  2. Odbornost realizačního týmu ─ u VR platí více než u jiných IT projektů, že dochází k nepochopení zadání vzhledem k rozdílnosti představ, nedostatečnému technickému backgroundu na obou stranách. Proto je vhodné vybírat pouze dodavatele, kteří mají ve svém týmu specialisty na daný obor, pro který se scénář připravuje, didaktiky, kteří zaručí funkčnost školení a procesní/projektové inženýry, kteří projekt zvládnou koordinovat.
  3. Způsob ovládání ─ u VR obecně platí, že ovládání není jednoduché, a v případě krátkých školení může jeho osvojení trvat déle než samotné školení. Existují varianty ovládání, např. tzv. Hand Tracking, který je zcela intuitivní, a není potřeba školení týkající se jeho ovládání. Avšak jeho praktické nasazení dokážou zvládnout jen zkušené firmy. V České republice se jedná o cca tři společnosti.
  4. Implementace VR ─ závěrečný krok pro úspěšné nasazení VR do vaší společnosti, který však určuje jeho výsledný efekt. Obecně platí, že každá změna je složitá, a to platí i u implementace VR. Je třeba vybrat takového dodavatele, který má zkušenosti a technologie pro výslednou implementaci. Na českém i evropském trhu je málo společností, které mají dostatečné zkušenosti. Zkušené společnosti poznáte tak, že již v čase přípravy nabídky řeší i způsob implementace, který nastavují na míru zákazníka. Nejdůležitějším aspektem je způsob samotného zapínání aplikací VR a jejich kompletní správa formou platformy, která tyto procesy zajišťuje. V současné době existují pouze dvě tyto aplikace. Jedná se o aplikaci Grove od stejnojmenné společnosti a VR ecosystem od české společnosti Virtual Reality Training.

Jelikož je virtuální realita pro drtivou většinu firem nová a neprobádaná technologie, není vhodné ihned začínat kompletní transformací všech tréninkových procesů, naopak postupným rozvojem vzdělávacího procesu docílíte kýženého efektu. Nepodceňujte přípravu před spuštěním nové metody vzdělávání a vybírejte si vždy dodavatele, který dokáže pokrýt kompletní problematiku. Pamatujte na to, že trénink ve VR není o perfektní grafice nebo nejdražším hardwarovém vybavení, ale vždy jde hlavně o dosažený efekt ve smyslu efektivního a dlouhodobého nabytí znalostí.

   

Obrázek 1 – Odběr krve                      Obrázek 2 – Povinné mytí rukou

Ukázka videí:

OOPP ve zdravotnictví – covid-19 - https://www.youtube.com/watch?v=NjVaPYXLSlI

Manipulace s ostrými předměty - https://youtu.be/W4v_k78XgwQ

Poranění ostrými předměty - https://youtu.be/cQ3MQl5FV_w

Plakáty:

BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI VE VIRTUÁLNÍ REALITĚ

SAFETY AND HEALTH AT WORK IN VIRTUAL REALITY

VIRTUÁLNÍ REALITA A JEJÍ VYUŽITÍ PRO ŠKOLENÍ ZAMĚSTNANCŮ

BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI VE VIRTUÁLNÍ REALITĚ Nácvik správného používání OOPP při ochraně proti onemocnění covid-19

BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI VE VIRTUÁLNÍ REALITĚ Nácvik bezpečné manipulace s ostrými předměty

BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI VE VIRTUÁLNÍ REALITĚ Nácvik správného zacházení s ostrými předměty

 

Zaujalo vás využití VR ke školení zaměstnanců? Chcete vyzkoušet nebo použít scénáře ve VR pro své zaměstnance? Tak neváhejte vyplnit formulář Zájem o scénáře ve virtuální realitě.

Přehled souvisejících článků:

  1. Fakta/mýty o využití virtuální a rozšířené reality v praxi – 23. 9. 2021
  2. Virtuální realita jako nástroj pro školení a trénink – 30. 9. 2021
  3. Jaké benefity může Vaší společnosti přinést virtuální realita? – 7. 10. 2021
  4. Na co si dát pozor při nasazení virtuální reality – 14. 10. 2021
  5. Možnosti využití virtuální reality ve vztahu k bezpečnosti práce – 21. 10. 2021
  6. Možnosti využití virtuální reality při ověření návrhu pracoviště – 29. 10. 2021
  7. Ochrana proti covid-19 ve virtuální realitě – 4. 11. 2021 
  8. Ochrana proti poranění ostrým předmětem – 11. 11. 2021

 


©2021

Tento výsledek byl finančně podpořen z institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace na léta 2018–2022 a je součástí výzkumného úkolu 11-S4-2021-VUBP Virtuální realita v BOZP, řešeného Výzkumným ústavem bezpečnosti práce, v. v. i., v letech 2021–2023.

Hlavní řešitel výzkumného úkolu: Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Spoluřešitelé: XR Institute s.r.o. (institut zaměřený na vědu a výzkum v oblast virtuální reality, který vzešel z CIE - Centre for Industrial Engineering) a VR Training s.r.o.
Zadavatel: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

Kontaktní osoba:
Ing. Anna Cidlinová, Ph.D.
Projektový manažer
tel.: +420 603 931 918
e-mail: cidlinova@vubp-praha.cz

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9, 110 00 Praha 1
www.vubp.cz www.bozpinfo.cz

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Kde nás najdete

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1
+420 221 015 844
X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail