Existuje řada nástrojů, kterými lze modelovat následky nežádoucích mimořádných událostí, ale ne každý nabízí tak širokou paletu modulů jako program ALOHA.
Cisterna přijíždí ze směru od Fulneku (viz obr. 6 – šipka) a ve zmiňované pravotočivé zatáčce dojde následkem nezvládnutí situace řidičem k převrácení cisterny na bok (viz obr. – křížek). Na vině může být např. nepřizpůsobení rychlosti vozidla stavu a povaze vozovky, nepříznivé povětrnostní podmínky, oslnění řidiče, vběhnutí chodce do vozovky atd.
Při převrácení cisterny dojde k porušení jejího pláště a z díry o uvažovaném profilu cca 10 x 4 cm nacházející se v 1/3 výšky pláště cisterny začne ihned unikat kapalný LPG. Protože má LPG bod varu při atmosférickém tlaku mezi –42 až –0,5 °C (podle poměru jednotlivých složek směsi propan-butanu), bude se kapalná fáze při námi uvažované okolní teplotě 15 °C ihned odpařovat a vytvářet oblak.
ALOHA pro tento případ nabízí tyto relevantní scénáře [2]:
Z praxe je známo, že pro havárie cisteren převážejících LPG je nejpravděpodobnější scénář, kdy je unikající plyn v krátkém čase (tj. do 1 minuty) iniciován a začne hořet v podobě tryskového plamene.
Ačkoli jsme si nyní vysvětlili možné varianty uvažované havárie a vybrali tu nejpravděpodobnější, přesto je pro samotné modelování nutné nejprve zadat typ zdroje. Jelikož se jedná o autocisternu, je vybrána varianta „Tank“. K tomu, aby mohl být proveden výpočet, je dále třeba zadat základní technické údaje, tj. rozměry či objem nádrže. V námi uvažovaném případě se jedná o ležatý válcový zásobník o průměru 2 460 mm a délce 10 510 mm. Program si pomocí těchto hodnot sám dopočte objem zásobníku (viz obr. 1).
Následuje určení skupenství, ve kterém se látka v zásobníku nachází. Na výběr máme ze tří možností: (1) zásobník obsahuje pouze kapalinu, (2) zásobník obsahuje pouze plyn, anebo (3) skupenství není známo.
V našem případě víme, že přepravovaná látka je tlakem zkapalněný plyn mající stejnou teplotu, jako je teplota okolního vzduchu (cisterna není vybavena chladicím zařízením) o celkovém množství 22 tun. Po zadání této hodnoty do příslušného dialogového okna, program sám dopočte celkový objem kapalné fáze přítomné v cisterně a kolik procent objemu nádrže zaujímá. Zbytek objemu nádrže pak zaujímají páry.
Teprve nyní je uživatel vyzván k výběru uvažovaného havarijního scénáře. Pro účely této studie byla zadána okamžitá iniciace s následným tryskovým požárem (Jet Fire). Při označení této volby program nabídne výpis potencionálních rizik spojených s tímto scénářem (viz obr. 2 – spodní rámeček) a také případná výpočtová omezení.
V dalším kroku je nutno specifikovat porušení cisterny. Již v úvodu jsme předpokládali, že převrácením cisterny vznikne ruptura přibližně obdélníkového tvaru o rozměrech 10 x 4 cm a tento otvor se bude nacházet v 1/3 výšky pláště cisterny.
Poté uživatel zvolí v hlavním menu záložku „Display“ a dále „Threat zone“. Software nabídne modelování tří úrovní zón ohrožení tepelnou radiací (viz obr. 3). Zde může uživatel nastavit různé prahové hodnoty tepelného záření v odpovídajících jednotkách. Pokud nemodelujeme speciální případy vznikající např. při složitých průmyslových haváriích, je vhodné využít navrhovaných prahových hodnot, protože tyto hodnoty jsou kritické ve vztahu
k poškození lidského zdraví a jsou všeobecně uznávány.
Výsledkem modelování je grafický a textový výstup. V grafickém výstupu jsou zobrazeny jednotlivé zóny ohraničené příslušnou hodnotou tepelného záření (viz obr. 4). Červená zóna znázorňuje oblast, kde tepelné záření dosahuje hodnot 10 kW/m2 a více, což při působení po dobu 60 sekund může přivodit smrt člověka. V oblasti ohraničené oranžovou barvou dosahuje tepelná radiace 5 až 10 kW/m2, což při působení po dobu 60 sekund způsobí na nechráněných částech lidského těla popáleniny 2. stupně. V zóně vybarvené žlutou barvou dosahuje tepelná radiace hodnot 2 až 5 kW/m2, což při působení po dobu delší než 60 sekund může způsobovat silnou bolest [2].
Obr. 3 – Kritické hodnoty tepelné radiace
Velikost těchto zón je samozřejmě závislá také na okolí, resp. na přítomnosti a rozmístění například budov, hustého porostu apod., které mohou tepelný tok výrazně snižovat. Proto je potřeba si uvědomit, že zmíněné zobrazení je platné pouze pro volný prostor. Modelujeme-li ve městě, jako v našem případě, je proto nezbytné vypočtené údaje náležitě interpretovat a nikoli jen mechanicky přebírat.
Důležitou informací o možné délce havárie je znalost doby úniku nebezpečné látky z poškozené cisterny. ALOHA dokáže počítat rychlost výtoku a výsledek vynést do grafu (viz obrázek 5). V našem modelovém případě v prvních cca 4 minutách vytéká LPG rychlostí přes 3 500 kg/min. Jakmile poklesne hladina kapalné fáze na úroveň výšky otvoru, dojde ke zpomalení výtoku. Dále pak již látka z cisterny uniká pouze ve formě plynu.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.