Modelování následků nehody automobilové cisterny s LPG pomocí numerického programu ALOHA

Existuje řada nástrojů, kterými lze modelovat následky nežádoucích mimořádných událostí, ale ne každý nabízí tak širokou paletu modulů jako program ALOHA.

Popis místa havárie

Popis místa havárie

Město Odry se podle počtu obyvatel (7 395 obyv.) řadí mezi menší města naší republiky. Město protíná frekventovaná silnice I. třídy č. 47 spojující Ostravu s Olomoucí. Po této trase projedou denně stovky automobilů, včetně nákladních. Průjezd městem není nijak omezen, takže tudy mohou projíždět také nákladní vozy převážející nebezpečné chemické látky. Silnice prochází samotným centrem města přes náměstí obdélníkového tvaru, které je uzavřeno zástavbou ze všech čtyř stran. V severozápadním cípu náměstí se vyskytuje nebezpečně ostrá pravotočivá zatáčka, kde reálně může dojít k nebezpečné situaci. Tento bod byl proto pro účely této práce vybrán jako místo vzniku fiktivní nehody. Pro účely modelování byla jako zdroj uvažována automobilová cisterna převážející zkapalněný LPG, se kterou je možno běžně se setkávat v dopravě.

Návěsná autocisterna má kapacitu 22 tun LPG. Látka je převážena jako plyn zkapalněný tlakem. Přeprava se řídí platnou dohodou o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí tzv. ADR. Běžná cisterna má průměr 2 460 mm a délku 10 510 mm, což odpovídá objemu 50 m3.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail