Musí mít společnost zpracován místní řád skladu i pro sklady, kde se trvale nepracuje a nejsou zde skladovány nebezpečné chemické látky? Například příruční sklady kancelářských potřeb, ochranných pomůcek apod. Vím, že o tomto hovoří ČSN 26 9030, čl. 4.1.1. Je dostačující v rámci pravidelného školení BOZP seznámit občasné pracovníky se zásadami BOZP (regály, označení, uličky a podlahy)? Regály jsou řádně označeny a pravidelně kontrolovány. A druhý dotaz: Je třeba pro tento typ skladu prokazatelně jmenovat osobu odpovědnou za provoz této místnosti - skladu?
V případě odpovědi na Váš dotaz je vhodné vycházet ze základních ustanovení, která se týkají oblasti skladování a skladů. Jedná se zejména o § 101 odst. 1 z. č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů. Z něj jednoznačně vyplývá, že zaměstnavatel je povinen zajistit BOZP zaměstnanců s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce. Dalším souvisejícím legislativním ustanovením je § 5 z. č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek BOZP, kde je zaměstnavatel povinen organizovat práci a stanovit pracovní postupy tak, aby byly dodržovány zásady bezpečného chování na pracovišti a aby zaměstnanci zejména nebyli ohroženi padajícími nebo vymrštěnými předměty nebo materiály a nevykonávali ruční manipulaci s břemeny, která může poškodit zdraví, zejména páteř.
Prováděcím předpisem k výše uvedeným zákonům je nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí (dále jen NV), kde v příloze k tomuto NV jsou specifikovány v bodě 10 zásady skladování a manipulace s materiálem a břemeny. Nedílnou součástí celé problematiky je platná technická norma ČSN 26 9030 Manipulační jednotky - Zásady pro tvorbu, bezpečnou manipulaci a skladování, tuto normu lze považovat za minimální standard. Norma ukládá v čl. 4.1.1, že pro každý sklad musí být zpracován "Místní řád skladu" tzn. i pro sklady, kde se trvale nepracuje a nejsou zde skladovány nebezpečné chemické látky, např. příruční sklad kancelářských potřeb nebo osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP). Dále tato technická norma stanovuje, co musí místní řád skladu zejména obsahovat.
Takto zpracovaný místní řád skladu podepsaný statutárním zástupcem nebo jím pověřeným zástupcem obsahuje i odpovědnou osobu za provoz skladu. Součástí tohoto místního řádu skladu je příloha seznámení s místním provozním řádem skladu. S tímto místním řádem skladu i s případnou aktualizací musí být poté příslušní zaměstnanci prokazatelně seznámeni, a to např. v rámci pravidelného školení BOZP. To znamená, že se týká všech zaměstnanců, tedy i občasných, čímž odpovídáme i na Váš druhý dotaz.
Pro úplnost sdělujeme, že dalším prováděcím předpisem týkající se skladů je NV č. 11/2002 Sb., kterým se stanoví vzhled a umístění bezpečnostních značek a zavedení signálů, ve znění pozdějších předpisů. Sklad musí mít na vstupních dveřích umístěny zejména zákazové značky, např. "Nepovolaným vstup zakázán", "Zákaz kouření a vstupu s plamenem" apod.
Na závěr je vhodné Vás informovat, že v naší evidenci je řada pracovních úrazů, a to např. z příručních skladů kancelářských potřeb nebo skladů OOPP, kde zdrojem pracovního úrazu byla např. neznalost místních podmínek, tzn. zaměstnavatel prokazatelně neseznámil zaměstnance s místním řádem skladu. Příčinou pracovního úrazu byl pád předmětů z regálu nebo pád zaměstnance z regálu vlivem uklouznutí apod.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
POděkování.
Re: POděkování.
Nemohu zcela souhlasit, jako pánové pode mnou...
Re: Nemohu zcela souhlasit, jako pánové pode mnou...
Re: Nemohu zcela souhlasit, jako pánové pode mnou...
Re: Nemohu zcela souhlasit, jako pánové pode mnou...
Místní provozní řád skladu
Zák. č. 183/2006 Sb.
Re:
Re:
Re: