Management stresu: Jak zmírnit riziko stresu u manažerů.

Současné pracovní požadavky a výzvy manažerů přetěžují jejich organismus a způsobují nikdy nekončící stres, který může vést ke zdravotním problémům. Existují však určité postupy, které toto riziko zmírní.

Současné pracovní požadavky a výzvy manažerů přetěžují jejich organismus a způsobují nikdy nekončící stres, který může vést ke zdravotním problémům. Existují však určité postupy, které toto riziko zmírní.

1. Přeneste část zátěže na spolupracovníky.

Pokud přejímáte nový náročný projekt, hledejte do projektového týmu vhodné spolupracovníky, kteří vám mohou účinně pomoci. Než požádáte někoho o pomoc, prostudujte si zadání projektu a získejte všechna potřebná fakta o tom, jaké druhy práce a v jakém rozsahu budou při realizaci projektu potřeba. A nezapomeňte práci spolupracovníků na projektu odměnit.

2. Rodina a přátele pomáhají snížit pracovní tlaky

Velký kruh rodinných příslušníků a přátel mimo pracoviště pomáhá snižovat celkovou pracovní zátěž. Navíc široce založená sociální podpora může zvýšit vaši sebeúctu a sociální hodnotu a posilovat fyzické zdraví. Čím větší je sociální podpora, kterou člověk dostává z dobrých vztahů se členy rodiny, přáteli, spolupracovníky a známými, tím menší je pravděpodobnost onemocnění.

3. Osobní problémy, nemoc v rodině a problémy s výchovou dětí zvyšují stres.

Mohou také ovlivnit rozhodování v profesionálních záležitostech. Žádný manažer se nedokáže zcela izolovat od svého rodinného života. Včasným řešením rodinných záležitostí a konfliktů lze minimalizovat stresovou zátěž tohoto druhu.V řadě případů může být užitečné poradit se v těchto věcech s odborníkem.

4. Pozor na konflikt se spolupracovníkem s nedostatečnou výkonností

Jestliže některý ze spolupracovníků manažera projevuje neuspokojivou výkonnost a manažer ho na to upozorní, může snadno vzniknout konflikt a tím spojený dodatečný stres. Je proto rozumné soustavně tvořit a upevňovat vztahy vzájemného respektu. Drsné kritice je lépe se vyhnout. Místo obviňování a odsuzování lidí se snažme jim porozumět. Dobrý vedoucí pracovník využije každou možnost, jak pomoci zaměstnanci s nedobrou výkonností ke zlepšení.

5. Vybalancujte změny a stabilitu

Tím je možno dostat nadměrný stres pod kontrolu. Změny dnes neberou konce, ale když se staly něčím stálým a všudypřítomným, manažeři musí používat zdravý rozum, když se rozhodují o nových způsobech práce. Například příliš mnoho změn nebo nepromyšlené změny mohou destabilizovat výrobní proces. Efektivní management vyžaduje řád a stabilitu. Vedoucí a manažeři podle tohoto musí stanovit rutinní postupy a zorganizovat práci a pracoviště. Jen takové změny, které prokazatelně zvýší produktivitu, jsou opodstatněné.

ZDROJ:
Management stresu. Moderní řízení č. 7 (2004), s. 55.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail