Koordinace jeřábů

Zdroj: 
Na dotaz odpověděl Milan Vozábal z Oblastního inspektorátu práce pro Jihočeský kraj a Vysočinu.

Pokud je na stavbě více věžových jeřábů (4 až 5, výška 60 metrů až 80 metrů), musí být na stavbě koordinátor jeřábů? A pokud ne, je přípustné, aby si koordinaci hlídali jeřábníci díky společnému přidělenému kmitočtu na vysílačce? Do kabin byly přiděleny dvě radiostanice, jedna na navádění a druhá pro společný kanál (jeřáby se výložníky setkávají ve společném prostoru).

Počet věžových jeřábů na stavbě je daný projektem stavby, včetně určení způsobu koordinace jejich činnosti. Bezpečné postupy činnosti současně manipulujících jeřábů, musí být stanoveny i v plánu BOZP. Vámi uváděný způsob použití radiostanic mezi jeřábníky jednotlivých jeřábů je samozřejmě možný a využívaný. Stejně možná je i situace, kdy činnosti jeřábů jsou koordinovány opět pomocí radiostanic kompetentní osobou, která má informace o dění na stavbě.

Každý výrobce věžových jeřábů uvádí v technických podmínkách i bezpečné vzdálenosti od pevných překážek. Např. Potain uvádí bezpečnou vzdálenost nad 2 m. Od června 2007 je platná technická norma ČSN EN 14439, která byla nahrazená v prosinci 2009 technickou normou se steným označením -  ČSN EN 14439+A2, a která předepisuje výrobcům věžových jeřábů povinnost umožnění montáže antikolizního zařízení. Toto zařízení pak brání rizikům kolize mezi pohybující se částí jeřábu a pevnou překážkou, rizikem najetí nad zakázané nebo kritické oblasti a riziku kolize několika pohybujích se jeřábů.

Autor článku: 

Komentáře

zákres pracovních polí

04.09.2013 - 09:00 Jiří Krejčí
Na stavbách (většinou mimo velké aglomerace), jsou ale i věžové jeřáby staršího data výroby, takže bez signalizace přiblížení. I na staveništi by měl být zpracovám konkrétní SBP ZZ. Jeho součástí by měl být v každém případě zákres akčních (pracovních) koridorů jednotlivých jeřábů s vytýčením rizikových ploch a pracovních výšek, kde se jeřáby překrývají, nebo jsou v nebezpečném přiblížení. Praxí se mě osvědčilo, když tento zákres je na jednotlivých pracovištích jeřábníků trvale k dispozici. Pochopitelně jeřábníci jsou skutečně (nejen na papíře) prakticky seznámeni s tímto dokumentem, včetně možných změn v průběhu stavby. Vzájemné funkční spojení mezi jeřábníky je podmínkou. Tento SBP ZZ je pak jedním ze základních pracovních dokumentů stavby.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail