Kdo ručí za bezpečnost technických zařízení na pracovišti - nájemce, nebo pronajímatel?

Zdroj: 

Na dotaz odpověděl Ing. Zdeněk Neset ze Státního úřadu inspekce práce.

Firma užívá v rámci nájmu kanceláře v objektu vlastněném jiným vlastníkem. Při kontrole oblastního inspektorátu práce provedené dle ustanovení § 5 odst.1 písm. a) zákona č. 251/2005 Sb. kontrolor po firmě kromě běžně kontrolovaných záležitostí požadoval revizní zprávy ke kotelně, hromosvodu a objektové elektroinstalaci, přičemž toto technické zařízení objektu není v majetku kontrolované firmy. Podle našeho názoru tento požadavek není oprávněný a měl by být směřován na vlastníka objektu. Rovněž odstranění případných nedostatků dle našeho názoru není správné požadovat po kontrolované společnosti, ale inspektorát by měl provést samostatnou kontrolu u vlastníka objektu.

Z hlediska zajištění bezpečnosti práce zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, v § 101 je uloženo zaměstnavateli zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví. Na výše uvedený právní předpis navazuje zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů. V tomto zákoně v § 4 odst. 1 je stanoveno, že zaměstnavatel je povinen zajistit, aby stroje, technická zařízení, dopravní prostředky a nářadí byly z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci vhodné pro práci, při které budou používány. Stroje, technická zařízení, dopravní prostředky a nářadí musí být podle písmena c) výše uvedeného ustanovení „pravidelně a řádně udržovány, kontrolovány a revidovány". Jako doklad o tom, že ve smyslu § 4 odst. 1 písm. c) jsou prováděny revize a kontroly technických zařízení, slouží revizní zprávy, které v rámci výše uvedených povinností zajišťuje zaměstnavatel osob používajících zařízení k pracovní činnosti. Pro posouzení odpovědnosti za provoz vyhrazených technických zařízení (VTZ) na pronajatých pracovištích jsou důležitá ustanovení sjednaná v nájemní smlouvě nebo zápis o předání a převzetí pracoviště. Zde by měla být určena odpovědnost za provoz VTZ mezi uživatelem nájemcem a pronajímatelem.

Autor článku: 

Komentáře

nesouhlas pronajimatele

04.02.2017 - 18:33 Petr Čech
dobry den, jak tedy postupovat, je-li odpovednost na pronajimateli, ktery se vsak domniva, ze nektera z revizi ci uprav na pracovisti neni ze zakona povinna a napravu odmita? (napriklad u spornych vykladu norem u aktivniho hromosvodu) dekuji

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Nové příspěvky publikované na informačním serveru BOZPinfo.cz

Kde nás najdete

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1
+420 221 015 844
X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail