Kdo je koordinátor BOZP?

Problematika koordinátora BOZP patří k horkým tématům letošního roku, a proto mu věnujeme samostatné Téma týdne. Článek, který vyšel v bulletinu "Stavební právo č. 4/2006", pro BOZPinfo.cz zaktualizoval Dr. Ing. Vladimír Sklenář, předseda České společnosti stavebních koordinátorů.

Co vlastně koordinátor dělá a zpracovává?

Co vlastně koordinátor dělá a zpracovává?

Již bylo zmíněno, že koordinátor je odpovědnou a způsobilou kvalifikovanou osobou, kterou si najímá (zřizuje, jmenuje) stavebník (zadavatel stavby - investor) k zabezpečení koordinačních činností BOZP v procesu přípravy a realizace staveb, pokud jeho zabezpečení dle dále stanovených kriterií vyžaduje zákonný přepis (zákon č. 309/2006 Sb.). Ten stanoví, že koordinátor je určen v případě, že na stavbě bude pracovat více než jeden zhotovitel (zaměstnavatel), a dále, pokud celková předpokládaná doba trvání prací a činností je delší než 30 dnů, ve kterých budou vykonávány práce a činnosti a bude na nich pracovat více než 20 fyzických osob po dobu delší než jeden pracovní den, a dále v případě, že celkový plánovaný objem prací a činností během realizace stavebního díla přesáhne v přepočtu 500 pracovních dnů a v případě, že budou vykonávány práce a činnosti uvedené v příloze zákona, tj. práce a činnosti vystavující zaměstnance nebo jinou osobu zvýšenému ohrožení života nebo poškození zdraví. Dá se tedy říci, že koordinátor by měl fungovat při přípravě a realizaci většiny staveb. Již v období přípravy stavby musí - je-li jmenován a pokud si to stavebník nezařídí sám - zajistit a zpracovat pro stavebníka údaje do „Oznámení o zahájení prací“" s náležitostmi stanovenými nařízením vlády č. 591/2006 Sb. a doručit jej jeho jménem orgánu státního odborného dozoru – místně příslušné Inspekci práce. On také většinou z pověření stavebníka vyvěšuje, tedy zveřejňuje příslušné Oznámení na viditelném místě u vstupu na staveniště. Je samozřejmé, že se seznámí s projektovou dokumentací stavby, v přípravné fázi zejména s dokumentací pro stavební řízení (případně územní rozhodnutí), měl by se osobně setkat a konzultovat otázky bezpečné práce, ale i provozu stavby po jejím dokončení, s nositelem projekční zakázky, tj. s architektem nebo stavebním inženýrem. Měl by umět projektovou dokumentaci, příslušné technické zprávy, výkresy a údaje o organizaci výstavby vč. časových harmonogramů číst a vyznat se v nich. Ne snad proto, aby poskytoval k tomu určeným odborníkům nějaká „dobrá zdání" týkající se konstrukčního, architektonického nebo technologického řešení nebo provádění konkrétní stavby, ale aby zjistil a pojmenoval - případně na to projektanta i zhotovitele stavby včas upozornil - že v konkrétním případě se může v oblasti bezpečné práce v přípravě, provádění, provozu a užívání stavby učinit případně něco navíc či lépe a že souběžné nebo následné provádění stavebních prací je nutno dle vypracovávaného Plánu BOZP na konkrétní stavbu zkoordinovat tak, aby nebezpečí a rizika byla vyloučena, případně minimalizována.

Nejdůležitější odbornou činností, kterou koordinátor většinou připravuje a zpracovává jako součást projektové dokumentace pro ohlášení nebo stavební povolení je „Plán bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi“" (dále jen „Plán"), který musí přizpůsobit druhu a velikosti stavebního díla tak, aby vyhovoval potřebám zajištění bezpečné a zdraví neohrožující práce. Při zpracování tohoto Plánu koordinátor nenahrazuje v žádném případě práci odpovědného pracovníka zhotovitele stavby (bezpečnostního technika nebo manažera) v zákonných povinnostech zabezpečit stavbu z hlediska bezpečné práce, příslušných proškolováni, osobních ochranných pomůcek atp. Plán charakterizuje nutná koordinační opatření BOZP při souběžné nebo následné práci v čase i ve způsobu provedení. Při „ručním" zpracování, tj. zpracování bez pomoci softwaru, bývá Plán kromě specifikace rizik vč. označení předpisu, ve kterém je uvedeno, jak má být daným rizikům předcházeno, doplněn časovým harmonogramem postupu výstavby s vyznačením kritických bodů a kontrolních dnů vč. vyznačení koordinovaných společných bezpečnostních opatření, konstrukčním schématem stavby a grafickým znázorněním staveniště a jeho okolí. Bývá mnohdy pro přehlednost zpracováván barevně, konkretizuje jednotlivé stavební práce z hlediska možnosti výskytu rizik, může navrhovat vhodnější bezpečnostní řešení pro zabezpečení jednotlivých druhů prací atp. O Plánu a v něm navrhovaných a pojmenovaných opatřeních je včas informována již dříve stavebníkem nebo koordinátorem kontaktovaná odpovědná osoba zhotovitele stavby. Plán musí být přístupný na staveništi všem oprávněným osobám a je samozřejmé, že se po projednání se zhotovitelem stavby a v průběhu stavebních prací průběžně doplňuje a upřesňuje.

Autor článku: 

Komentáře

vzdělávací agentury

30.05.2007 - 10:53 Drahomíra Mastaléřová
Vážení, chci se zeptat, zda již v 4eské republice jsou akreditovaná pracoviště, kde může získat odbornou způsobilost koordinátor a pokud ano, zda jsou již nějací koordinátoři vyškolení a jakým způsobem se prokazují. Dále se chci zeptat, zda mají povinnost ustanovit se koordinátora stavby i drobní stavebníci - jedná se mi o rodinné domky, kdy vlastně i běžný (spíš menší)rodinný domek se vleze do příparů realizace dle § 15 zákona 309/06 Sb. Ještě jeden dotaz - k plánům bezpečnosti stavby dle přílohy č.5 NV č.591/06 Sb. V dnešní době je bum regenerací panelových domů (zejména se jedná o zateplování), kdy se provádějí velmi často prace ve výšce nad 10m, kdy z této výšky hrozí pád. Kdo má zpracovat tento plán, kdo má povinnost zadat zpracování tohoto plánu a jak to funguje v praxi letošního roku ? (dotaz se týká i ostatních prací uvedených v příloze č.5 NV č.591/06 Sb.) Za kvalifikovanou odpověď redakce, předem děkuji. Mastaléřová

Re: vzdělávací agentury

30.05.2007 - 11:25 Jonáš
<P>Odpověď na první otázku je hned v textu v posledni "kapitole":</P> <P>" Česká společnost stavebních koordinátorů je rozhodnutím MPSV č.j. 2007/1620-54 ze dne 10.4.2007 držitelem AKREDITACE pro provádění zkoušek odborné způsobilosti k činnostem koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi. </P> <P>Informace o pořádání pravidelných vzdělávacích programů, formuláře žádosti o udělení Osvědčení odborné způsobilosti, informace ze schváleného zkušebního řádu a pokyny k vyplnění žádosti vč. přehledu základních právních předpisů, ze kterých jsou proporcionálně stanovovány otázky do písemné části zkoušky a zkušební okruhy pro ústní část zkoušky odborné způsobilosti koordinátora si lze vyžádat na e-mailu <A href="mailto:sklenar@cssi-cr.cz"><STRONG><FONT color=#174531>sklenar@cssi-cr.cz</FONT></STRONG></A> "</P> <P>...třeba se v článku najdou i odpovědi na ty další...</P>

Re: vzdělávací agentury

30.05.2007 - 14:47 Tomáš Neugebauer
<P>Seznam všech akreditovaných firem naleznete zde:</P> <P><A href="http://osha.mpsv.cz/training/akreditace.php?PHPSESSID=1061077bc48c89e1a683191d113efd95">http://osha.mpsv.cz/training/akreditace.php?PHPSESSID=1061077bc48c89e1a683191d113efd95</A>.</P> <P>Do 31. 12. 2011 může, nikoliv musí(!), funkci koordinátora vykonávat osoba odborně způsobilá v prevenci rizik (bezpečnostní technik).</P> <P>K hodnocení nutnosti, zda ustanovit či nikoliv koordinátora je nutné přihlédnou i k §&nbsp;14, tedy nikoliv jen 15 ("budou-li na staveništi působit současně zaměstnanci více než jednoho zhotovitele stavby" atd.).</P>

vzdělávací agentury

07.06.2007 - 15:00 Drahomíra Mastaléřová
k příspěvku p.Neugebauera, chtěla bych reagovat na jeho názor, že koordinátora může vykonávat osoba odborně způsobilá v prevenci rizik. Jsem přesvědčená, že i když v zákoně v § 14 odst.2) je zmínka o kvalifikaci dle §10, není možné, aby tuto činnost vykonával každý bezpečnostní technik. Situace je složitější a koordinátor by měl být jmenován už ve fázi projektu, tak aby se se stavbou důkladně seznámil. Takže by to měla být osoba odborně způsobilá i ve stavebnictví - střední nebo vysoká škola, případně autorizovaný technik či inženýr, který by měl zároveň odbornou způsobilost v prevenci rizik a také by měl být způsobilý pro koordinační činnosti. Ne každá odb.způsobilá ösoba v prevencirizik má vzdělání a praxi ve stavebnictví. Stále mi není jasná situace kolem menších rodinných domů. V § 14 se sice říká budou-li na pracovišti působit současně dva a více zaměstnavatelů..., ale ve stejném § odst.6 jsou vyjmenovány případy, unichž nevzniká povinnost ohlášení OIP a jmenování koordinátora - což je již zmiňovaný § 15. A ještě k plánům na ochranu bezpečnosti práce dle přílohy č.5 NV č.591/2006 - má je zpracovat koordinátor ? a jak má takový plán vypadat? kde bych mohla najít kvalifikovanou odpověď - právní nebo jinou technickou normu ? Mastaléřová

Koordinátoři - bezpečnostní plány

07.06.2007 - 15:02 Drahomíra Mastaléřová
k příspěvku p.Neugebauera, chtěla bych reagovat na jeho názor, že koordinátora může vykonávat osoba odborně způsobilá v prevenci rizik. Jsem přesvědčená, že i když v zákoně v § 14 odst.2) je zmínka o kvalifikaci dle §10, není možné, aby tuto činnost vykonával každý bezpečnostní technik. Situace je složitější a koordinátor by měl být jmenován už ve fázi projektu, tak aby se se stavbou důkladně seznámil. Takže by to měla být osoba odborně způsobilá i ve stavebnictví - střední nebo vysoká škola, případně autorizovaný technik či inženýr, který by měl zároveň odbornou způsobilost v prevenci rizik a také by měl být způsobilý pro koordinační činnosti. Ne každá odb.způsobilá ösoba v prevencirizik má vzdělání a praxi ve stavebnictví. Stále mi není jasná situace kolem menších rodinných domů. V § 14 se sice říká budou-li na pracovišti působit současně dva a více zaměstnavatelů..., ale ve stejném § odst.6 jsou vyjmenovány případy, unichž nevzniká povinnost ohlášení OIP a jmenování koordinátora - což je již zmiňovaný § 15. A ještě k plánům na ochranu bezpečnosti práce dle přílohy č.5 NV č.591/2006 - má je zpracovat koordinátor ? a jak má takový plán vypadat? kde bych mohla najít kvalifikovanou odpověď - právní nebo jinou technickou normu ? Mastaléřová

Re: Koordinátoři - bezpečnostní plány - 1.

07.06.2007 - 20:33 Tomáš Neugebauer
<P>Vážená paní Mastaléřová,</P> <P>z hlediska znění právních předpisů může do 31. 12. 2011 vykonávat funkci koordinátora BOZP, každý, kdo splňuje kvalifikaci stanovenou do 31. 12. 2006 na odborně způsobilého zaměstnance v prevenci rizik. Pokud se na to bude cítit a sežene si zájemce, je to nenapadnutelné. Pravdou je, že pokud nebude řádně plnit své povinnosti, a to bez potřebných znalostí asi těžko, vystaví se tak možnosti velmi značného finančního postihu. Máte plně pravdu, že by měl mít potřebné znalosti ze stavebnictví (prováděcí nařízení vlády č. 592/2006&nbsp;Sb. s tím počítá - požaduje základní znalost právních a technických předpisů z oblasti výstavby a stavebnictví atd.), avšak do 31. 12. 2011 to není nutnost a pokud se stavebník s osobou s touto kvalifikací dohodne, je to v pořádku. Vhodnější je však sjednat si odborně způsobilého zaměstnance v prevenci rizik působícím ve stavebnictví.</P>

Re: Koordinátoři - bezpečnostní plány - 2.

07.06.2007 - 21:00 Tomáš Neugebauer
<P>Jak již vyplývá z názvu funkce "koordinátor" koordinuje zajištění BOZP ve stavebnictví mezi dvěma a více zhotoviteli stavby, pokud jejich zaměstnanci působí na staveništi současně. Pokud na stavbě působí jen jeden zhotovitel, zajištění BOZP provádí jeho odborně způsobilá osoba k prevenci rizik. To je základ, z kterého je nutné vyjít.</P> <P>V §&nbsp;14 odst. 6 se stanovuje, kdy se koordinátor neustanovuje, i když by se podle odst. 1 měl ustanovit. Jedním z těchto případů je i případ, kdy nevzniká povinnost doručení oznámení o zahájení prací OIP. To jsou případy, na které se nevztahuje ustanovení §&nbsp;15 odst. 1. Dále se jedná o případy, kdy stavebník stavbu provádí sám svépomocí podle stavebního zákona nebo není vyžadováno stavební povolení ani ohlášení. Pokud stavba menšího rodinného domu se vejde do některé z uvedených kategorií, koordinátora není nutné ustanovovat. Též to platí v případě uvedeném v odst. 3, kdy zadavatel stavby splňuje předpoklady koordinátora, pokud jej bude vykonávat sám.</P>

Re: Koordinátoři - bezpečnostní plány - 3.

07.06.2007 - 22:36 Tomáš Neugebauer
Plán BOZP na staveništi, který řeší nutná koordinační opatření BOZP, zpracovává koordinátor. Podklady pro jeho zpracování mu předá zhotovitel stavby. Nezpracovává se jen v případech uvedených v příloze č. 5 nařízení vlády č. 591/2006&nbsp;Sb., ale též v případech uvedených v §&nbsp;15 odst. 1 zákona č. 309/2006&nbsp;Sb.

Re: Koordinátoři - bezpečnostní plány - 4.

08.06.2007 - 09:42 Anonym
Odpověď na váš dotaz, jak má takový plán vypadat můžete nalézt v čísle 5/2007 časopisu Bezpečnost a hygiena práce v článku "Obsah plánu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi" od Ing. Zdeňka Caise.

Re: Koordinátoři - bezpečnostní plány - 4.

11.06.2007 - 12:06 Drahomíra Mastaléřová
Děkuji Vám za konkrétní odpověď

plán BOZP dle NV č. 591/21006 Sb.

21.06.2007 - 20:21 ing.Vladimír Havlena
<DIV style="BORDER-RIGHT: 1.5pt inset; PADDING-RIGHT: 0cm; BORDER-TOP: 1.5pt inset; PADDING-LEFT: 0cm; PADDING-BOTTOM: 0cm; BORDER-LEFT: 1.5pt inset; PADDING-TOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: 1.5pt inset">&nbsp;</DIV> <DIV style="BORDER-RIGHT: 1.5pt inset; PADDING-RIGHT: 0cm; BORDER-TOP: 1.5pt inset; PADDING-LEFT: 0cm; PADDING-BOTTOM: 0cm; BORDER-LEFT: 1.5pt inset; PADDING-TOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: 1.5pt inset"> <P style="BORDER-RIGHT: medium none; PADDING-RIGHT: 0cm; BORDER-TOP: medium none; PADDING-LEFT: 0cm; PADDING-BOTTOM: 0cm; BORDER-LEFT: medium none; PADDING-TOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: medium none; mso-border-alt: inset windowtext 1.5pt; mso-padding-alt: 0cm 0cm 0cm 0cm"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt"><FONT face="Arial Unicode MS">Vážená paní Mastaléřová,dovolte mi abych se trochu pozastavil u posledního odstavce Vašeho příspěvku, kde se ptáte na plán BOZP dle NV č.591/2006 Sb.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></FONT></SPAN></P> <P style="BORDER-RIGHT: medium none; PADDING-RIGHT: 0cm; BORDER-TOP: medium none; PADDING-LEFT: 0cm; PADDING-BOTTOM: 0cm; BORDER-LEFT: medium none; PADDING-TOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: medium none; mso-border-alt: inset windowtext 1.5pt; mso-padding-alt: 0cm 0cm 0cm 0cm"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt"><FONT face="Arial Unicode MS">Touto problematikou se zabývám zhruba čtyři roky v rámci aktivit České společnosti stavebních koordinátorů (ČSSK). Seznámil jsem se s&nbsp;tím jak to dělají u našich nejbližších sousedů (v Německu, v Rakousku, na Slovensku, v Anglii).Cílem tohoto snažení bylo a je postavit i v ČR model plánu BOZP, který by se v zásadních otázkách a v základní struktuře neodlišoval od plánů BOZP používaných ve vyspělých zemích EU a přitom byl jednoduchý a postavený na právních předpisech platných v&nbsp;naší republice. V ČSSK jsme prostudovali a máme k dispozici modely z Německa, Rakouska a Slovenska. Jejich prostá implementace do českých podmínek je však, jak jsem&nbsp;&nbsp;se přesvědčil, dost složitá a byla by poměrně velmi drahá a zdlouhavá. Navíc kolegové ze sousedních zemí jsou v&nbsp;této problematice přece jen trochu dále nežli my. Proto jsme se vydali vlastní cestou s&nbsp;využitím uvedených poznatků ze zahraničí; cestou,<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>která by byla jednodušší(alespoň zpočátku) nežli uváděné modely a přitom by se od nich v zásadách neodlišovala. Tento cíl je sledován především proto, aby pracovníci, kteří s&nbsp;tímto plánem BOZP budou chtít pracovat (třeba i v&nbsp;dalších zemích EU) se od zavedených a vypiplaných zvyklostí, zásadně neodlišovali.<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN><o:p></o:p></FONT></SPAN></P> <P style="BORDER-RIGHT: medium none; PADDING-RIGHT: 0cm; BORDER-TOP: medium none; PADDING-LEFT: 0cm; PADDING-BOTTOM: 0cm; BORDER-LEFT: medium none; PADDING-TOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: medium none; mso-border-alt: inset windowtext 1.5pt; mso-padding-alt: 0cm 0cm 0cm 0cm"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt"><FONT face="Arial Unicode MS">Takový model se podařilo postavit - zatím však pouze v manuálním provedení. Podle tohoto modelu bylo už zpracováno několik plánů BOZP jak do dokumentace pro stavební povolení (vyhl.č.499/2006 Sb., část E, písm. h), tak podle něj už běží i několik staveb v&nbsp;ČR.&nbsp;&nbsp;Protože&nbsp; z vlastní zkušenosti vím jak pracné je takový plán BOZP ručně sestavit, pracujeme s kolegy z Rožnovského vzdělávacího servisu už cca 1/2 roku na tvorbě softwaru plánu BOZP. Současně učíme naše posluchače v kurzech pořádných ČSSK a ROVS jak takový plán zpracovat, jaké by měl mít náležitosti a&nbsp;sdělujeme jim i naše první zkušenosti s uváděním takového plánu do praxe ať už přípravě nebo v&nbsp;realizaci stavby. (pan ing. Zeis reagoval v&nbsp;časopise Bezpečnost a hygiena práce č.5/2007 na tuto otázku. Myslím, že je to velmi dobrý počin, protože právní předpis je k&nbsp;této problematice velice zkoupý). Způsob a forma zpracování plánu BOZP není v&nbsp;podstatě stanovena a je na každém zpracovateli jak tuto problematiku pojme; naše zkušenosti a i konzultace s&nbsp;pracovníky MPSV nás však dovedli k&nbsp;formě, která se začíná ukazovat jako života schopná, přehledná a dalo by se říci, že i jednoduchá. Náš plán BOZP plně obsahuje všechny údaje, o kterých píše pan ing. Zeis, ale jde ještě o trochu dále. Snad jsem Vám,paní Mastaléřová, trochu odpověděl na otázku zda existuje plán BOZP, jak má vypadat a kde je možné se s&nbsp;ním i seznámit.<o:p></o:p></FONT></SPAN></P></DIV>

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail