Učitelé hrají nezastupitelnou roli ve vzdělávání a výchově mladé generace. Jejich práce však není bezriziková a je spojena s řadou výzev, které mohou ovlivnit nejen jejich profesionální, ale také osobní život. Ochrana zdraví a bezpečnosti učitelů by měla být prioritou pro školy, státní instituce i rodiče.
Podle ustanovení § 29 zákona č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů (školský zákon) platí, že školy a školská zařízení jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů. A zajišťovat jejich bezpečnost a ochranu zdraví a poskytovat k tomu nezbytné informace. Jako každý jiný zaměstnavatel mají také povinnost zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví svým zaměstnancům.
Fyzická bezpečnost učitelů zahrnuje prevenci násilí ve školách, což je téma, které v posledních letech nabírá na důležitosti. Ani nám už se nevyhýbají útoky na školách. Střelba na Filozofické fakultě Karlovy univerzity, napadení učitele mačetou, šikana profesorky na střední průmyslové škole. A mnoho dalších. Docházíme k závěru, že škola už není bezpečným místem. O tom svědčí i aktuální případ ze začátku nového školního roku na základní škole v Domažlicích, kde dívka pobodala dva spolužáky. Byl zde vyzdvižen rychlý zásah pedagožky, která zpacifikovala útočnici.
Nedávno jsme se také na BOZPinfo zabývali dotazem, zda bylo v pořádku, že pedagožka od sebe odtrhla peroucí se žáky, za což jí hrozil od paní ředitelky vyhazov.
Vždy je potřeba při těchto zásazích dbát na to, aby pedagog neohrozil svůj život a zdraví. Pro tyto situace by škola měla mít zpracovaný bezpečný postup. Bezpečnost a ochrana zdraví je ve školském zákoně upravena pouze rámcově. Základním předpisem školy je školní řád. Podle § 30 školského zákona má školní řád mimo jiné upravovat podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí. To zahrnuje i prevenci šikany a podporu důvěry.
Na semináři Bezpečnost a ochrana zdraví ve školství z pohledu legislativy – digitální technologie na pracovišti byly zmíněny důležité materiály, které lze k zajištění bezpečnosti na školách využít. Jmenujme například metodické doporučení pro školy a školská zařízení Škola a neštěstí: Jsme připraveni! nebo instruktážní videospot Policie ČR Utíkej, schovej se, bojuj!. V příloze tohoto článku najdete stručné informace Doporučení při řešení napadení a násilí ve škole. Informace k BOZP ve školách můžete nalézt i na těchto webových stránkách.
Co se týká bezpečnosti ve školách, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) pracuje v současnosti na aktualizaci Metodického doporučení – Minimálního standardu bezpečnosti tak, aby materiál reflektoval současnou situaci, byl konkrétnější, lépe popisoval, jak předcházet různým (bezpečnostním) událostem a jak zmírnit jejich následky atd. Aktualizovaný materiál vzniká ve spolupráci s Ministerstvem vnitra, Policií ČR a dalšími aktéry, přičemž nová verze by měla být dostupná do konce roku 2024. Opatření navržená MŠMT jsou navázána na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a souvisí také s připravovaným vládním programem „Bezpečné dětství: cesta k prevenci násilí ve společnosti“. Jde o komplexní program, který bude obsahovat přes dvacet opatření pro klíčové rezorty včetně MŠMT, MPSV, Ministerstva zdravotnictví či Ministerstva vnitra. MŠMT nedávno představilo portál, na kterém shromažďuje svá metodická doporučení a metodickou podporu školám. Ministerstvo vnitra k problematice ochrany měkkých cílů, kam spadají i školy a školská zařízení, zřizuje tyto stránky. (zdroj: msmt.gov.cz)
Pravidelné školení v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví by mělo být standardem. Učitelé by měli být informováni o nejnovějších postupech a technikách, které mohou přispět k jejich bezpečnosti. Měly by se zúčastňovat seminářů zaměřených například na prevenci rizikových situací.
Podporu zdraví učitelů, která může značně přispět k jejich celkové pohodě, zahrnuje také ergonomické uspořádání učeben, kvalitní osvětlení, větrání a prostory pro odpočinek.
Učitelé jsou většinou zařazováni podle zákona o ochraně veřejného zdraví do kategorie práce první. Podle vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, ve znění pozdějších předpisů, Přílohy, části II. již nejsou zařazeni do profesních rizik. To znamená, že periodická prohlídka se provede, pokud to zaměstnavatel nebo zaměstnanec vyžadují jednou za 6 let, nebo jednou za 4 roky, jde-li o zaměstnance, který dovršil 50 let věku.
Bezpečnost a ochrana zdraví učitelů je klíčovým aspektem, který ovlivňuje kvalitu vzdělávání a celkovou atmosféru ve škole. K zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví učitelů je nezbytná aktivní podpora ze strany školního vedení a širší komunity. Školy by měly vytvářet prostředí, ve kterém se učitelé cítí podporováni a oceňováni. Zapojení rodičů do školních aktivit a pravidelná komunikace může rovněž pomoci budovat pozitivní vztahy, které snižují napětí a konflikty. Investice do bezpečnostních opatření, psychosociální podpory a zdravého pracovního prostředí přinese dlouhodobé výsledky nejen pro učitele, ale také pro studenty a celou školní komunitu.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.