10 otázek na téma koordinátor BOZP na staveništi

Zdroj: 

Od data účinnosti z. č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, uplynul už téměř rok a půl. Podle § 14 tohoto zákona je zadavatel stavby povinen určit potřebný počet koordinátorů BOZP na staveništi (dále jen koordinátor), kde pracují zaměstnanci více než jednoho zhotovitele.

Požádala jsem Ing. Milana Moravce, vedoucího stavebního oboru Oblastního inspektorátu práce pro hl. m. Prahu, aby zodpověděl dotazy na téma koordinátor a zhodnotil situaci na pražských staveništích.

1. Jaké máte z pohledu inspektora práce zkušenosti s funkcí koordinátora?

Ještě donedávna bych se nemohl  k této otázce vyjádřit. Koordinátorů bylo málo z důvodu, že mnohé stavby měly stavební povolení ještě z roku 2006, kdy povinnost koordinátora BOZP ještě nebyla zavedena. Teprve teď mohu situaci zhodnotit. Asi nejlépe jsou na tom středně velké firmy (investoři). Myslím spíš podle finanční velikosti, než podle počtu zaměstnanců. Obvykle koordinátora najímají, mají menší počet staveb, takže situaci zvládají. U malých firem, pokud stavba dosáhne na potřebu koordinátora, je situace horší obvykle z důvodu nevědomosti. Obtížně se orientují ve složité legislativě, bezpečnost práce si zajišťují samy apod. Problémem jsou firmy největší, i když to samozřejmě není pravidlo.  Neplatí to pro firmy, které řeší státní zakázky nebo zakázky pro město. Tam si je investor obvykle vědom, jak vše má správně probíhat a pohlídá si to. V soukromém sektoru je to jiné. Vše vypadá dobře papírově, ale skutečnost je jiná. Vědí, že mají koordinátora mít, ale někdy tuto povinnost zkouší obcházet. Myslí, že se jim vyplatí zaplatit raději pokutu, než vynaložit náklady na bezpečnost práce. V jiných případech koordinátora mají, ale má toho na starosti tolik, že nestíhá a pak chybí tam, kde je ho zrovna potřeba.

2. Kdo má za povinnost koordinátora určovat?

Ze zákona (§ 14 z. č. 309/2006 Sb.) určuje koordinátora zadavatel stavby, ale praxe je taková, že mnohdy se zadavatel stavby snaží této povinnosti zprostit a smluvně ji přenáší na generálního dodavatele. Možná by bylo praktičtější, kdyby i v zákoně bylo ustanoveno, aby koordinátora určoval hlavní dodavatel stavby. Dříve, před nabytím účinnosti z. č. 309/2006 Sb., zodpovídali za bezpečnost práce hlavní stavbyvedoucí a to jsou lidé, kteří mají praxi. Vezměme například případ úspěšného lékaře (a ten jsme tady i měli), který si chce postavit kliniku. Sežene peníze, dnes je to možné i z eurodotací apod. Stavba bude požadovat koordinátora, ale dotyčný lékař, který je možná i trochu ekonom, se ve stavebnictví neorientuje. Nebo třeba malá obec, kde je minimum zaměstnanců ve veřejné správě, si chce postavit čistírnu odpadních vod. Získají peníze od státu, z EU, měli by jmenovat koordinátora. Samozřejmě je pro ně také lepší najmout si dodavatele, který potřebné zařídí.

3. Jakou kvalifikaci by měl mít koordinátor?

Kromě dobře vykonané zkoušky z odborné způsobilosti k činnostem koordinátora BOZP na staveništi by měl mít i kvalifikaci stavební, minimálně střední školu s maturitou, ale to je vlastně i podmínka pro připuštění ke zkoušce z odborné způsobilosti. Zatím platí přechodné pětileté období, až do konce r. 2011 může zastávat tuto funkci bez zmíněné zkoušky. Musí mít celkový přehled o stavbě, předvídat, jaká nebezpečí se mohou přihodit. Někteří koordinátoři, kteří mají odbornou zkoušku, si k ruce mohou vzít další pomocníky, kteří se teprve zacvičují.

4. Existuje někde seznam koordinátorů BOZP?

Pokud vím, u České společnosti stavebních koordinátorů takový seznam existuje. Je tam poměrně dost záznamů. V Praze je koordinátorů také hodně. Myslím, že je to pro „bezpečáky“ zajímavá práce, dostanou se k lepším zakázkám.

5. Kdy (v jaké fázi projektu) je třeba určit koordinátora? Jednou z nejčastějších otázek, které přicházejí do naší redakce na toto téma je: zadavatel stavby najme jednoho zhotovitele, který později najme další zhotovitele. Určuje se tedy koordinátor BOZP dodatečně? Je třeba zajišťovat koordinátora, i když se firmy na stavbě nepotkají?

Lze ho určit i dodatečně, i když by měl být znám už ve fázi projektové dokumentace. Stavební úřady by si to měly zkontrolovat. Ve chvíli, kdy generální dodavatel najme jednu podnikající fyzickou osobu, už je povinnost daná. I když se tam nepotkají, protože v rámci novely z. č. 309/2006 Sb. vypadlo v § 14 odst. 1 slovo současně. Pokud se tam opravdu firmy střídají, koordinátor bude fungovat pouze ve chvíli, kdy firma předává staveniště druhé firmě. To asi lze pouze u jednodušších staveb, jinak je časově výhodnější dělat víc činností najednou. Ale to  záleží na investorovi. Každý zadavatel stavby musí, a mělo by to být i v jeho zájmu, sledovat, kdo na stavbě pracuje. Musí si hlídat, kdy mu povinnost mít koordinátora vznikne. Ale jak už jsem řekl, může to nechat smluvně na generálním dodavateli.

6. Zpracovává koordinátor plán BOZP?

Nemusí ho zpracovávat, ale určitě by se na něm měl podílet. Už ve fázi zpracovávání projektové dokumentace stavby. Plán by měl být její součástí. Jsou firmy, které se zabývají pouze projektovou dokumentací. Občas organizace posílají dokumentace k posouzení k nám na inspektorát.

7. Jaké hlavní body by měl plán BOZP obsahovat?

Postup prací, zabezpečení staveniště (nejenom pro dělníky, ale i proti vniknutí třetích osob, například dětí), označení tabulkami. To je většinou v pořádku. Nebývá vyhrazená místnost pro  porady, prostředky pro 1. pomoc – lékárničky. Na to se často zapomíná. Vždy jim napíšeme, že je to potřeba doplnit, ale nestalo se, že bychom kvůli tomu zastavili stavební řízení. Nechceme házet firmám klacky pod nohy. Občas se také stává, že dokumentace je zkopírovaná z internetu a konkrétnímu staveništi to neodpovídá. Například firma stavěla přístupovou cestu a v plánu byla pasáž o práci ve výškách a nad volnou hloubkou.

8. Má koordinátor pravomoc školit zaměstnance?

Školit může. Nikde není dáno, že by nemohl. On zná rizika, ví jaká rizika od všech firem přicházejí. Naopak by bylo dobré, pokud stíhá, aby zaměstnance před zahájením jejich práce proškolil. Protože právě koordinátor by toho měl vědět o bezpečnosti na stavbě nejvíc.

9. Kdy je potřeba více koordinátorů na staveništi?

Počet koordinátorů by se měl odvíjet od velikosti stavby. To je asi jasné. Zatím jsme tak velkou stavbu, kde by bylo potřeba více koordinátorů, nekontrolovali. Ale viděl bych to například u staveb silnic – na poměrně velké ploše pracuje hodně firem na nezávislé stavební povolení. Nebo by to mohla být velká nákupní centra, letiště. Tam bych to viděl na dva koordinátory.

10. Jak byste zhodnotil situaci na staveništích v Praze, kde je pole Vaší působnosti coby inspektora práce?

V Praze je alarmující velký počet pracovních úrazů, i smrtelných. Často bývá příčinou, a o tom se moc nemluví, jazyková bariéra. Na stavbě pracují lidé různých národností. Nedávno byl problém pádu břemene z jeřábu, kdy jeřábník byl ze Slovenska a signalista z Ukrajiny. Ve chvíli, kdy nastal nějaký problém s břemenem, signalista začal křičet, ale jeřábník mu nerozuměl a zvedal břemeno tak dlouho, až se vyháklo a spadlo na sousední pozemek.

Dalším problémem je, stejně jako u obchodních řetězců, tlak na dodavatele s cenami. Tlačí se na snížení ceny stavebních prací a odnese to bezpečnost práce, která vše „zdržuje a prodražuje“. Pokud dodavatel bude jít chtít výš s cenou, vybere se jiná firma. Je to riziko majitelů firem, že se stane například smrtelný úraz, ale přesto jsou ochotni riskovat.

O pracovní úrazovosti ve stavebnictví od r. 2003 si můžete udělat přehled podle v následující tabulky.

 

Rok

2003

2003

2003

2004

2004

2004

2005

2005

2005

Druh úrazu

Ostatní

Smrtelný

Těžký

Ostatní

Smrtelný

Těžký

Ostatní

Smrtelný

Těžký

OIP

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

OIP Praha

779

10

36

686

8

30

648

1

31

OIP jihomoravský

949

5

29

853

6

43

845

7

28

OIP pro Jihočeský kraj a Vysočinu

817

4

13

830

2

19

818

3

10

OIP pro Královéhradecký kraj a Pardubický kraj

727

5

26

718

7

12

703

4

15

OIP pro Ústecký kraj a Liberecký kraj

668

1

24

670

7

34

666

5

33

OIP severomoravský

644

6

37

735

2

21

621

3

37

OIP středočeský

452

3

16

413

3

16

388

2

22

OIP západočeský

689

5

11

646

3

17

624

8

15

 

 

 

Rok

2006

2006

2006

2007

2007

2007

2008

2008

2008

Druh úrazu

Ostatní

Smrtelný

Těžký

Ostatní

Smrtelný

Těžký

Ostatní

Smrtelný

Těžký

OIP

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

Počet úrazů

OIP Praha

643

9

28

548

5

29

171

3

7

OIP jihomoravský

896

6

27

824

11

36

239

1

11

OIP pro Jihočeský kraj a Vysočinu

744

1

18

708

6

16

164

3

4

OIP pro Královéhradecký kraj a Pardubický kraj

680

6

11

650

3

15

154

3

9

OIP pro Ústecký kraj a Liberecký kraj

678

2

21

536

2

30

175

2

10

OIP severomoravský

679

7

29

666

5

24

142

 

8

OIP středočeský

450

4

23

422

10

21

121

2

8

OIP západočeský

644

3

13

605

3

18

165

1

5

Autor článku: 

Komentáře

Nesouhlasím

02.07.2008 - 10:38 Miroslav Šmíd
V tomto článku úplně nesouhlasím s názorem p.inspektora. Žádný právní předpis neurčuje, že koordinátor má mít kvalifikaci stavební. Kdyby tato kvalifikace byla rozhodující, nebylo by tolik smrtelných úrazů na staveništi. Je to úplně stejné, jako kdyby se ve výběrovém řízení na pozici inspektora vyžadovala kvalifikace bezpečnostního inženýra. Ing. Miroslav Šmíd

Re: Nesouhlasím

03.07.2008 - 11:37 Ing. Milan Moravec
Kvalifikace rozhodující skutečně není, rozhodující je, dle § 10 z. 309/2006 Sb. v platném znění, praxe. V bodu 3 by skutečně bylo lépe změnit první větu na: Kromě dobře vykonané zkoušky z odborné způsobilosti k činnostem koordinátora BOZP na staveništi by měl mít i praxi ve stvebnictví a minimálně střední školu s maturitou, ale to je vlastně i podmínka pro připuštění ke zkoušce z odborné způsobilosti. Díky za upozornění.

Re: Nesouhlasím

26.08.2008 - 11:29 Zdenek
Taky by to nebylo správné aby byl požadavek na stavební vzdělání - jsou stavby třeba v chemickém průmyslu, kde je z betonu akorád základ, jinak se jedná o OK, el. rozvody apod. Čili, technické vzdělání je vhodné.

Další nesouhlas

03.07.2008 - 09:21 Tomáš Neugebauer
U koordinátora neplatí přechodné období. Tedy kdo chce vykonávat koordinátora BOZP na staveništi musí mít již dnes předepsanou zkoušku.

Re: Další nesouhlas

03.07.2008 - 11:31 Ing. Milan Moravec
§ 14 odst. 2 zákona 309/2006 Sb. , v platném znění říká, že odobornou způsobilost koordinátora určuje § 10 téhož zákona. Na § 10 se vztahuje ustanovení odstavce 2 § 22 zákona 309 o přechodném období. Bohužel v současnosti není k dispozici judikát, nicméně výklad hovoří o pětiletém přechodném obdobé pro všechny odborně způsobilé osoby.

Re: Další nesouhlas

03.07.2008 - 15:35 Tomáš Neugebauer
Dříve jsem zastával totéž stanovisko jako vy a tvrdě jsem jej hájil. Avšak, jak mi bylo dokázáno (viz níže), je zcela chybné. Pokud podrobně prostudujete jednotlivé znění paragrafů, dojdete k tomu, že opravdu přechodné období se na koordinátory nevztahuje. Potvrzuje to i návrh novely zákona č. 309/2006 Sb., který měl ustanovit toto přechodné období. Bohužel neprošel. Podívejte se na tuto diskusi: http://www.bozpinfo.cz/rozbal_diskusi_2.html?diskuse=27845 vemte si zákon a prováděcí vyhlášku, vše podrobně prostudujte a na konec dojdete k závěru, že p. Ing. Cais má zcela pravdu - přechodné období se na koordinátora BOZP na staveništi nevztahuje.

Re: Další nesouhlas

03.07.2008 - 15:45 Tomáš Neugebauer
Omlouvám se. Nikoliv prováděcí vyhláška, ale prováděcí nařízení vlády.

Doplnění

09.07.2008 - 15:17 Milan Píša
Podle zákona č. 130/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, je v příloze č.2 živnosti vázané, ve skupině 214: Ostatní uvedena živnost Poskytování služeb v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Požadavek na doklad o odborné kvalifikaci vydaný zařízením akreditovaným je uveden jen jako jedním z možných uveden až pod písm.d) k získání této živnosti. Zajištění úkolů v prevenci rizik a činnost koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi jsou činnosti patřicí do uvedené živnosti. Bezpečnost při práci u stavebních firem je zajišťována běžně OZO v prevenci rizik, dříve bezpečnostním technikem. Pouze v případě působení více zhotovitelů na staveništi, je zadavatel povinen určit jednoho nebo více koordinátorů BOZP. Tímto koordinátorem může tak být i fyzická osoba s výše uvedeným živnostenským oprávněním.

odborna zpusobilost

05.08.2008 - 09:48 Jaroslav Kocián
Pokud jsme se podival na probíhající diskusi, tak vidím, že i mezi námi panuje rozladění z ne právě kompletní práce zákonodárců. I podle mne se na koordinátory nevztahuje pětiletý odklad. Na druhou stranu co již zkoušky jako OZO podle z. 309/2006 sb. máme (já obě) a podle jmen, která se tady objevují mylsím, že je máte i Vy jsme zase byli překvapeni novelou zákona. Mně by spíš zajímalo, pokud mám zkoušku již teď a řada lií bude čekat na konec pětiletého období. Lhůta se bude počítat od data zkoušky nebo nabytí účinnosti uplnutím pětoleé lhůty? Co se týká živnostenského zákona tak Vás vyvedu z omylu. Jedna společnsot chtěla doplnit živnost na služby v BOZP. Protože ten člověk co měl v s.r.o. působit jako odpovědný zástupce splnil podmínku zákona 309/2006 Sb., udělal si zkoušku a došli jsme na příslušný úřad. Tam chtěli po něm kopii maturitního vysvědčení a písemně prohlášení zaměstnavatele, že osoba, která bude v s.r.o. jako odpovědný zástupce plnila úkoly jako bezepčnsotní technik. Osvědčen éío odborné způsobilsoti je vůbec nezajímalo. To prý není součástí živnostenského zákana a tedy je nezajímá :-)).

Re: odborna zpusobilost

10.08.2008 - 12:17 Tomáš Neugebauer
Opakování zkoušek každých pět let bylo již v návrhu zákona. Do konečného znění návrhu se nedostalo. Opakovala se stejná situace, jako v PO. Avšak tam nedošlo k novele jako u 309. Zákon říká, že "zkouška z odborné způsobilosti se skládá opakovaně každých 5 let". To znamená, že za pět let od absolvování zkoušky, musíte absolvovat další. Ve vašem případě, tedy již v roce 2012. Živnostenský úřad postupoval správně, neboť k vydání živnostenského listu platí jiné požadavky na odbornou kvalifikaci, než požaduje 309, a to dokonce po novela živnostenského zákona (účinnost od 1. 7. 2008), v rámci které došlo ke změně požadavků odborné způsobilosti pro oblast poskytování služeb v oblasti BOZP.

Ustanovení koordinátora

21.10.2008 - 12:59 Ladislav Zmeškal
Pokud je pouze jeden smluvní zhotovitel stavby, který ale využívá pro činnosti na této stavbě pracovníky mimo pracovněprávní vtahy, je nutné v tomto případě ustanovit koordinátora stavby ?

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail