KDE JSEM: Hlavní strana
Nejčtenější
Směrnice nového přístupu, rozhodnutí, nařízení a další vybrané - [43590 čtenářů]
Směrnice v EU k životnímu prostředí - Nebezpečné látky, průmyslová rizika - [17162 čtenáři]
Směrnice, nařízení, rozhodnutí a ost. dokumenty v EU k životnímu prostředí - Znečištění a škodlivé vlivy - [14553 čtenáři]
Praktické aspekty ergonomie pracovišť - [3423 čtenáři]
Diskutované
Teorie a praxe z pohledu inspektora vyhrazených technických zařízení - [6 příspěvků]
Jak probíhá v zaměstnání zkouška na alkohol? - [6 příspěvků]
3. národní konference "Bezpečnost a ochrana zdraví ve školství v ČR - aktuální témata 2013" - [3 příspěvky]
Pokud se Vám naše strany líbí, doporučte je kolegům:
Mgr. Veronika Paukertová ze Střediska vědeckých informací VÚBP, v.v.i.
mail:
paukertova(@)vubp-praha.cz
Zpět na článek, o kterém se diskutuje:
Úraz cestou z místa výkonu práce do místa ubytování na SC. Je pracovní?
Diskuse obsahuje: 21 příspěvek, poslední z 30.04.2012 (16:57:11), odpovídáte na následující příspěvek:
Re: Ani v tomto případě se nejedná o PÚ
Tomáš Neugebauer - 30.04.2012 16:57:11 | poslat autorovi mail
Mám obavu, zda jste neťukl kládívkem o hlavičku. Ona je otázka, zda JUDr. Přeslička existuje a zda celý dotaz se svou odpvoědí není uměle vytvořen k něčímu cíli. Nemám pro to žádný důkaz, ale celé je to takové moc, moc podivné.
Doporučuji přestat mudrovat a jít slavit. Máme na to krásné počasí. Přeji všem k zítřejšímu Světovému dni BOZP mnoho pracovních úspěchů a pracovních úrazů tak akorát (jak vyplývá z ankdety na našich webových stránkách [http://bozppo.vfn.cz/anketa.htm], tak úroveň BOZP se zlepšuje).
Vložení diskuzního příspěvku
Vkládat příspěvky a reakce do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Nejedná se o pracovní úraz
Zdenek Šenk - 23.04.2012 14:40:55 | odpovědět | poslat autorovi mail
Cesta z místa výkonu práce do místa ubytování na zahraniční služební cestě je cestou ze zaměstnání (cestou z jiného místa určeného k plnění pracovních úkolů), viz. § 387 odst. 1 ZP.
Plněním pracovních úkolů je také činnost, která je předmětem pracovní cesty, viz. § 273 odst. 1 ZP. Tzn. plněním pracovních úkolů není celá doba pracovní cesty, ale jenom část pracovní cesty (předmět pracovní cesty). Z tohoto pohledu není rozhodující, zda byla doba výkonu práce na služební cestě zaměstnavatelem předem stanovena.
Celá zahraniční služební cesta rozhodně není z pohledu případných úrazů zaměstnance v zahraničí vždy úrazem pracovním.
Pro podporu svých argumentů uvádím rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 12. 2. 2009, sp. zn. 21 Cdo 5060/2007, který velmi názorným způsobem vysvětluje problematiku pracovní cesty z pohledu případných úrazů zaměstnanců:
,,Odvolacímu soudu lze přisvědčit potud, že, je-li zaměstnanec vyslán na pracovní cestu, nelze považovat veškerou činnost zaměstnance po dobu pracovní cesty za úkony, jež souvisí s plněním pracovních úkolů (mající časový, místní a zejména věcný /vnitřní účelový/ poměr k výkonu závislé práce). V praxi je zastáván názor, že průběh pracovní cesty - od svého počátku až do návratu z ní - se štěpí na více úseků, které z hlediska vztahu k plnění pracovních úkolů či přímé souvislosti s ním nemohou být posuzovány totožně. Tak kupříkladu cesta z bydliště zaměstnance k dopravnímu prostředku, jímž se dopravuje do místa určení, je považována za cestu do zaměstnání, která končí nástupem do dopravního prostředku, samotná cesta učeným dopravním prostředkem do stanoveného místa je považována za úkon nutný před počátkem práce, a jestliže se zaměstnanec v místě, kde má vykonávat činnost, nejdříve ubytuje, končí tento úkon vstupem do místa ubytování, atd."
Pro potřeby www.bozpinfo.cz, zpracoval dne 23. 4. 2012: Bc. Zdenek Šenk
Re: Nejedná se o pracovní úraz
Tomáš Neugebauer - 23.04.2012 19:03:06 | odpovědět | poslat autorovi mail
Já jsem to pochopil tak, že dotyčné se stal úraz při cestě z místa výkonu práce do místa ubytování, kde si sbalila své věci a pokračovala do místa svého bydliště (v poslední den pracovní cesty). Proto si nenechala zlomeninu kotníku ošetřit na místě, ale až v České republice. V tom případě by se o pracovní úraz jednalo (§ 387 odst. 2 zákoníku práce). Pokud však její pobyt trval dále, máte pravdu, že se o pracovní úraz nejedná (ale to by se podle mne nechala ošetřit, neboť si nedokážu představit "fungování" s neošetřenou zlomeninou kotníku). V tomto případě bych zpochybnil i vznik úrazu při pracovní cestě - požadoval doložení od lékaře, že v té době k němu došlo, neboť nepředpokládám, že z pracovní cesty šla přímo na pracoviště a tedy se jí mohl stát například doma.
Vámi uvedený judikát řeší jiný problém.
Re: Ani v tomto případě se nejedná o PÚ
Tomáš Neugebauer - 24.04.2012 9:15:47 | odpovědět | poslat autorovi mail
Popis úrazu je zcela nedostatečný, tedy domýšlení je přímo nutností. I vy domýšlíte situaci, neboť pro vaše tvrzení též není jednoznačně formulováno. Co se týče mnou popsaného příkladu, tak je potvrzen praxí. Takovýto úraz se opravdu stal v jedné bance, byl uznán za pracovní a námitek proti tomu neměl ani tehdejší IBP, ani pojišťovna. To pochopitelně nemusí být rozhodující, jako nejsou rozhodující judikáty (zvláště, když řeší pouze související věc). Souhlasím s vámi, že judikáty jsou inspirací pro řešení problémů v praxi. Nelze je však brát za bernou minci, neboť jsou nezávazné a ani soud se jimi nemusí řídit, i když nižší instance většinou ano. Pracovní úrazy jsou tak problematické, že "stejný" úraz může být v jednom případě uznán za pracovní a v jiném nikoliv (běžně to vysvětluji na podvrknutí si nohy řidiče nákladního vozidla při vystupování, kdy vzniká celá řada možností). Tedy s vašim názorem, že se nejedná o pracovní úraz souhlasím v případě, že pracovní cesta trvala dále, ale v případě, že pracovní cesta končila a cesta na které se úraz stal byla součástí cesty do místa bydliště, a to přes místo ubytování (nutno uhradit ubytování, vyzvednout kufry atd.) trvám na tom, že se o pracovní úraz jedná (ono hodně záleží na tom, jak šikovně by byl sepsán záznam o úrazu - !). Jednoznačné stanovisko by mohl dát pouze soud, pokud by se to k němu dostalo. Jinak máme každý svou pravdu.
PS: Jednou jsme s kolegi řešili hypotetický úraz, ke kterému došlo při odchodu ze zaměstnání na schodišti před budovou (schodiště mezi vstupem do budovy a chodníkem), které bylo zcela v pořádku. Jedná se o pracovní úraz či nikoliv? Záleží na úhlu pohledu a pochopitelně na vůli platit náhrady škod a vůli požadovat tyto náhrady.
Re: Ani v tomto případě se nejedná o PÚ
Vladimír Jindra - 26.04.2012 10:22:14 | odpovědět | poslat autorovi mail
Souhlasím s tím, že popis je zcela nedostatečný a také v tomto duchu měl odpovědět dr. Přeslička. Já jsem z jeho odpovědi pochopil, že zaměstnavatel musí PÚ uznat. K tomu je zde ovšem pramálo informací. Podle věty "cestou z místa výkonu práce do místa ubytování " bych úraz za pracovní nepovažoval, ale jak říkám každému na školení ... vždy se každá konkrétní situace (byť zcela "jasná") posuzuje individuálně. Dokonce taxíky a letadla. No vidíte, mě z textu napadlo, že paní byla v Německu autem s kolegou. V případě, že kontrolovali stav vozidla, tedy jestli "světla svítí" a zakopla přičemž si zlomila kotník, pak zřejmě nebude sporu, že by měl být úraz uznán za pracovní. Nicméně tím, co kdo zde dokázal vymyslet je prokázáno tak akorát, že máme málo informací :-).
Opravdu jsem netušil jak moc se zmínka o neúčinném zákoně (který jsem si půjčil opravdu jen pro lepší definici - obdoba této definice je uváděna i v komentářích k ZP k §387), stane záminkou k bouřlivé reakci. Dokonce p. Burant celou tuto definici otočil.
Re: Ani v tomto případě se nejedná o PÚ
Vladimír Jindra - 26.04.2012 10:43:28 | odpovědět | poslat autorovi mail
Poslední dovětek - dle mého logického úsudku buď:
1) paní nebyl uznán pracovní úraz, nebo
2) se dozvěděla od kolegů, že zaměstnavatel zřejmě úraz jako pracovní neuzná
a proto hledá pomoc. Předpokládám, že zaměstnankyně, které by byl uznán úraz za pracovní, by neměla potřebu vznášet podobné dotazy. Proto je dobře, že se zde objevily různé příklady "co by, kdyby". Jen je škoda, že tento portál je někdy zneužívám k osobním exhibicím diskutujících (teď nemyslím tuto konkrétní diskusi).
Re: Ani v tomto případě se nejedná o PÚ
Josef Burant - 27.04.2012 12:26:50 | odpovědět | poslat autorovi mail
Myslel jsem, že se k případu už nebudu vyjadřovat. Musím se ale ohradit proti tvrzení, že jsem "celou definici otočil". Ve svém příspěvku jsem jasně řekl, že při posuzování úrazu podle zákoníku práce (a je jasné, že zatím jinak ani nelze) se nejedná o pracovní úraz. Pokud jsem poukázal na zákon o úrazovém pojištění zaměstnanců, tak zejména proto, že jej použil ve své odpovědi i JUDr. Přeslička a konec konců jej zde zmínili i někteří další diskutující..
Při argumentaci, že podle zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců by se jednalo o pracovní úraz, jsem vycházel z dikce § 10 odst. 2, kde není zcela jednoznačně definována zahraniční pracovní cesta. Byl jsem asi příliš kategorický, když jsem napsal, že by se zjevně jednalo o pracovní úraz.
Ale cituji: Plněním pracovních úkolů je výkon pracovních povinností, jiná činnost vykonávaná na příkaz zaměstnavatele a činnost, která je předmětem pracovní (služební) cesty. Jde-li o zahraniční pracovní (služební) cestu, rozumí se jí doba pracovní (služební) cesty z České republiky do zahraničí, ze zahraničí do České republiky a doba pracovní (služební) cesty v zahraničí.
Co je míněno dobou pracovní (služební cestou) do zahraničí a zpět? Je to doba cesty na hranice anebo do místa ubytování v zahraničí? Co je míněno dobou pracovní cesty v zahraničí? Jsou to případné další pracovní cesty v zahraničí nebo doba mezi příjezdem a odjezdem do a z místa ubytování? Formulace pro zahraniční pracovní cesty je prostě zavádějící a umožňuje různé výklady, někdy i absurdní. Např., že pád z postele ve vykřičeném domě bude považován za pracovní úraz, jak zde uvedl jeden z diskutujících.
Proto jsem v závěru příspěvku uvedl, že konečné slovo má v případě neshody soud.
Děkuji p. Neugebauerovi za názor, že diskuze neslouží k válcování ostatních ale jako nástroj ke tříbení myšlenek. Je zbytečné být konfrontační.
Zajímají mě názory, dovoluji si říci kolegů, k otázkám BOZP a výklad právních předpisů, jak je chápou.
Závěrem malá poznámka. Pokud by se JUDr. Přeslička držel zákoníku práce, žádná diskuze by asi nevznikla. Tázající jasně uvedla, že k úrazu došlo při cestě z místa výkonu práce do místa ubytování a za použití §§ 273, 274 a 387 by pravděpodobně konstatoval, že se o pracovní úraz nejedná
Re: Ani v tomto případě se nejedná o PÚ
Tomáš Neugebauer - 27.04.2012 13:18:15 | odpovědět | poslat autorovi mail
Mám obavu, zda jste neťukl kládívkem o hlavičku. Ona je otázka, zda JUDr. Přeslička existuje a zda celý dotaz se svou odpvoědí není uměle vytvořen k něčímu cíli. Nemám pro to žádný důkaz, ale celé je to takové moc, moc podivné.
Doporučuji přestat mudrovat a jít slavit. Máme na to krásné počasí. Přeji všem k zítřejšímu Světovému dni BOZP mnoho pracovních úspěchů a pracovních úrazů tak akorát (jak vyplývá z ankdety na našich webových stránkách [http://bozppo.vfn.cz/anketa.htm], tak úroveň BOZP se zlepšuje).
Re: Ani v tomto případě se nejedná o PÚ
Tomáš Neugebauer - 24.04.2012 9:23:03 | odpovědět | poslat autorovi mail
Omlouvám se, pochopitelně má být s kolegy.
CELÁ DISKUZE KE ČLÁNKU
- 30.04. Re: To jste družstevníci? [Tomáš Neugebauer]
- 30.04. To jste družstevníci? [Zdenek Šenk]
- 27.04. Re: Ani v tomto případě se nejedná o PÚ [Tomáš Neugebauer]
- 27.04. Re: Ani v tomto případě se nejedná o PÚ [Josef Burant]
- 26.04. Re: Ani v tomto případě se nejedná o PÚ [Vladimír Jindra]
- 26.04. Re: Ani v tomto případě se nejedná o PÚ [Vladimír Jindra]
- 26.04. Re: Pane Neugebauere je to perfektní. [Tomáš Neugebauer]
- 26.04. Re: Pane Neugebauere je to perfektní. [Tomáš Neugebauer]
- 26.04. Pane Neugebauere je to perfektní. [Václav Syrový]
- 25.04. Jak je to opravdu s tím úrazem [Tomáš Neugebauer]
Celkem 21 příspěvek: ZOBRAZIT CELOU DISKUZI
Úvodní strana | Rady pro Vás | Legislativa | Výzkum BOZP | Knihovna BOZP | Kalendář akcí | Pracovní místa | Časopis JOSRA
ISSN 1801-0334 © 2002 - 2013 Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v.v.i.
Kontakty na redakci BOZPinfo.cz | Informace o portálu BOZPinfo.cz | Právní výhrada portálu BOZPinfo.cz
RSS kanál | Mapa webu


