Bezpečnost osob ve veřejné službě

Zdroj: 
Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

Přečetl jsem si publikaci Obec a veřejná služba vydanou  MPSV v roce 2010. Zaujal mě odstavec 4.5 Jak je zajištěna bezpečnost osob ve veřejné službě. Chtěl bych vědět, kdo po právní stránce nese za tyto osoby právní odpovědnost . Podle jakého zákona nebo vyhlášky popřípadě nařízení vlády se tato služba řídí. Dle mého názoru se nejedná o zákoník práce, z. č. 262/2006 Sb.

Předně se omlouvám jestli nezodpovím váš dotaz úplně, nejsem autorkou a ani tu publikaci neznám. Domnívám se ale, že v působnosti MPSV se jedná o veřejnou službu podle zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi. Tento zákon byl v poslední době novelizován a je tam vloženo ustanovení § 18a o veřejných službách.

Podle tohoto ustanovení platí, že veřejnou službou se rozumí pomoc obci v záležitostech, které jsou v zájmu obce, zejména při zlepšování životního prostředí v obci, udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, pomoci v oblasti kulturního rozvoje a sociální péče. Veřejná služba je vykonávána osobami v hmotné nouzi na základě písemné smlouvy uzavřené s obcí obsahující alespoň místo, předmět a dobu výkonu veřejné služby obci. Za výkon veřejné služby nenáleží odměna.

Nicméně při sjednání rozsahu pracovní doby, doby odpočinku, podmínek pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se pro výkon veřejné služby použijí pracovněprávní předpisy. Pro výkon veřejné služby osobou mladší 18 let se použijí pracovněprávní předpisy upravující pracovní podmínky mladistvých zaměstnanců. V případě uzavření smlouvy o výkonu veřejné služby je obec povinna uzavřít pojistnou smlouvu kryjící odpovědnost za škodu na majetku nebo na zdraví, kterou osoba vykonávající veřejnou službu způsobí nebo jí bude způsobena. Osoba vykonávající veřejnou službu odpovídá pouze za škodu způsobenou úmyslně. Ministerstvo práce a sociálních věcí může poskytnout obci dotaci ke krytí sjednaného pojistného.

Osoba konající veřejnou službu tedy nedostává mzdu, ani jinou odměnu od obce, protože v době výkonu veřejné služby je zpravidla uchazečem o zaměstnání podle zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, a také podle tohoto zákona dostává podporu v nezaměstnanosti. Nakonec výkon veřejné služby na základě smlouvy o výkonu veřejné služby, pokud rozsah vykonané služby překračuje v průměru alespoň 20 hodin v kalendářním týdnu se podle § 41 zákona o zaměstnanosti započítává do rozhodného období pro posuzování nároků na podporu v nezaměstnanosti a podporu při rekvalifikaci. Rozhodným obdobím  jsou poslední 3 roky před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání. Nárok na podporu v nezaměstnanosti má uchazeč o zaměstnání, který
a) získal v rozhodném období (§ 41) zaměstnáním nebo jinou výdělečnou činností dobu důchodového pojištění podle zvláštního právního předpisu v délce alespoň 12 měsíců; překrývají-li se doby důchodového pojištění, započítávají se jen jednou,
b) požádal úřad práce, u kterého je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání, o poskytnutí podpory v nezaměstnanosti a
c) ke dni, k němuž má být podpora v nezaměstnanosti přiznána, není poživatelem starobního důchodu.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail