Naučme se správně vybírat OOPP

Zdroj: 

Při diskusích na téma přidělování osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP), mají někteří zaměstnavatelé skrývané výčitky svědomí. Na pracovišti je nutno veškerá rizika, která ohrožují zaměstnance, pokud možno odstranit. Není-li to možné, měly by nastoupit OOPP. Jak postupovat při výběru, aby poskytnuté OOPP pracovníky v dostatečné míře chránily?

Základní pravidla jsou obvykle jasná. Na pracovišti je nutno veškerá rizika, která ohrožují zaměstnance, pokud možno odstranit. Není-li to možné, měly by nastoupit právě zmiňované OOPP. Zde ale nastává lámání chleba. Dnes je již na trhu k dispozici široká nabídka těchto prostředků a vybrat si mezi nimi není jednoduché. Často pak nastupuje volba nejjednodušší, volba ekonomická. Pracovník potřebuje rukavice, vyberou se tedy ty nejlevnější a povinnost je splněna. Že to asi není úplně správné není třeba zdůrazňovat. Jak tedy postupovat, aby náš výběr byl důvěryhodný a poskytnuté OOPP skutečně pracovníky v dostatečné míře chránily?

Základní povinnosti stanoví nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků. Toto nařízení přebírá požadavky evropské směrnice 89/656/EHS a postupy a požadavky uplatňované v České republice jsou proto plně kompatibilní s ostatními státy v Evropské unii.

V příloze č. 1 nařízení vlády je zařazena tabulka pro vyhodnocení rizik a výběr ochranných prostředků. V řádcích tabulky jsou uvedeny jednotlivé ohrožené části těla (lebka, uši, oči, dýchací orgány,...), ve sloupcích jsou rozepsána rizika, která mohou být na pracovišti identifikována. Rizika jsou rozdělena do základních skupin - na fyzikální, chemická a biologická, v jednotlivých skupinách jsou pak rizika podrobněji rozčleněna. Vyplnění tabulky na základě konkrétních zjištěných rizik na pracovišti umožní získat přehled o základní potřebě OOPP. Zjištění, že pracovník potřebuje například chránit ruce před úderem, pořezáním, nárazem a rozdrcením je ale pouze začátkem.
Především je třeba si uvědomit, že rozdělení rizik v tabulce není dokonalé a vyčerpávající. Pokud tedy zvolíme rukavice chránící před mechanickými riziky, musíme v další fázi zpřesnit požadavky v souladu s konkrétní pracovní činností, kterou bude muset pracovník s rukavicemi vykonávat. Stanovit například, zda jsou potřebné rukavice pětiprsté nebo stačí trojprsté nebo dokonce jen palcové.

U rukavic se udává tzv. úchopová schopnost, která souvisí například s tloušťkou materiálu rukavic, jeho elastičností a deformovatelností. Jen podle úchopové schopnosti jsou rukavice rozděleny do pěti tříd, v závislosti na tom, s jak drobnými předměty může pracovník manipulovat.
Do pěti tříd jsou rukavice rozděleny i z hlediska oděru.Odolnější rukavice s vyšší třídou je možno použít na hrubší práce, odolnost proti oděru se projeví i v životnosti rukavic.

Rozdělení do tříd (úrovní) provedení se udává i u dalších vlastností jako je odolnost proti řezu, dalšímu trhání nebo propíchnutí. Z hlediska mechanických rizik je možno se setkat i odolností proti padajícímu ostří, atd.
Na jednoduchém příkladu rukavic proti mechanickým rizikům je vidět, že správný výběr OOPP skutečně nelze dělat bez znalosti konkrétního prostředí a konkrétních rizik, proti kterým má OOPP sloužit. Zároveň je jasné, že předpisy a legislativní podklady mohou být jen pomůckou v úvodní části výběru. Je to zaměstnavatel, resp. jím stanovený odborník, který musí vytvořit soubor požadavků, které jsou od OOPP očekávány. Čím podrobnější a důkladnější je stanovení požadavků, tím přesnější může pak být výběr OOPP. 

Na druhé straně tohoto procesu je výrobce, dovozce nebo distributor, umisťující OOPP na trh. Ten je povinen jasně, jednoznačně a podrobně deklarovat v návodu na používání, proti jakým rizikům je příslušný OOPP určen, včetně uvedení třídy ochrany proti různým úrovním rizika. Také zde je však bohužel často řada nedostatků a na trhu je možno se setkat s výrobky, jejichž návod na použití je zcela nedostatečný.
Rozsah informací poskytovaných výrobcem je dán nařízením vlády č. 21/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na osobní ochranné prostředky, další doplňující požadavky na informace pro uživatele jsou v některých výrobkových normách. Pokud výrobce skutečně uvede všechny požadované údaje o OOPP, měl by tím poskytnout kvalitní základ pro jejich výběr.

Jestliže tedy bude pro každé definované riziko nalezena náležitá odpověď v deklarované ochranné vlastnosti, budou vybrané OOPP dobře sloužit svému účelu.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail