Musí mít řidiči motorových vozíků přilby?

Zdroj: 
Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

Můj dotaz se týká používání ochranných přileb při manipulaci s materiálem a ukládání do regálů. V ČSN 26 9030 je uvedeno, že pokud výška uloženého materiálu přesahuje 2 m a materiál nad touto výškou není bezpečně zajištěn proti vypadnutí z manipulační jednotky do prostoru pohybu osob, musí osoby používat ochranné přilby. Skladování je u nás prováděno do regálů a na volné ploše do výšky 6 m. Takto uložený materiál je zabezpečen proti vypadnutí (stahovací páskou, zastrečování fólií apod.) a tudíž tvoří manipulační jednotku s paletou, na které je uložen. Musí řidiči motorových vozíků používat při zaskladnění ochranné přilby? Při hodnocení rizik jsme vycházeli ze skutečnosti, že manipulační jednotky jsou proti vypadnutí zajištěny a tudíž jsme je ohodnotili jako přijatelné riziko a v provozním řádu skladu používání ochranných přileb nevyžadujeme. Setkal jsem se s názorem (bývalý pracovník OIP), že toto hodnocení není rozhodující a řidiči motorových vozíků přilby musí používat.

To je otázka prevence rizik, tedy toho jak zaměstnavatel, resp. jeho odborně způsobilá osoba v prevenci rizik, vyhodnotí na daném konkrétním pracovišti rizika možného ohrožení zdraví zaměstnanců. Protože neznám podmínky daného pracoviště, tak se nemohu stoprocentně vyjadřovat, to je skutečně výhradně odpovědnost zaměstnavatele a jeho odborně způsobilé osoby v prevenci rizik. I podmínky jednotlivých skladů se mohou značně odlišovat. To nejde paušalizovat.

Osobně jsem ale byla vždy přesvědčená o tom, že obsluha motorových vozíků musí mít ochranné přilby, aspoň tak to vždy tvrdil expert na problematiku vnitropodnikové dopravy a můj vzácný učitel p. ing. Dušátko ze Státního úřadu inspekce práce. Já se mohu v této souvislosti s Vámi podělit o jeden zážitek. Nedávno jsem pomáhala řešit těžký (málem smrtelný) pracovní úraz – motorový vozík se zatím z nezjištěných příčin (vyšetřování případu ještě probíhá) převrátil. V ten moment kdyby dotyčný neměl přilbu, by byl dnes již mrtev. Proto osobně zastávám názor, že řidiči motorových vozíků musí mít ochranou přilbu. Vím, že Vám nemohu říci "stanoví to ten a ten předpis", ale vycházím především z ustanovení § 5 zákona č. 309/2006 Sb., o dalších podmínkách zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci – zaměstnanci musí být chráněni proti pádu a zřícení a nesmí být ohroženi padajícími a vymrštěnými předměty. A od toho máme prevenci rizik, aby si zaměstnavatel se znalostí těchto předpisů sám vyhodnotil všechna možná rizika a přijal potřebná opatření.

Autor článku: 

Komentáře

Přilba

29.06.2009 - 14:43 VLK
V nařízení vlády 495/2001, příloha 3, bod 1 písmeno r je uvedena povinnost použít ochrané pomůcky hlavy pro obsluhu nakladačů a vysokozdvižných vozíků

Re: Přilba

30.06.2009 - 00:28 Bobby Brown
To není pravda - zmíněná příloha neuvádí "povinnost", ale výčet činností, které vyžadují poskytování OOPP..... (navíc je tam ono slavné "jsou zejména:") Žádná příloha nařízení vlády nemůže ukládat zákonné povinnosti. Věřte mi, že kdyby mi OIP uložilo pokutu za nepoužívání přileb na MV s odůvodněním které jste napsal - což by neudělali ;-) - tak bych se soudil a vyhrál - oni by to honili právě přes špatně vyhodnocená rizika.

Re: Přilba

30.06.2009 - 09:54 Tomáš Neugebauer
Plně souhlasím s vašim stanoviskem až na jeden drobný detail. Příloha nařízení vlády může ukládat povinnost, a to v případě, že ji k tomu zmocnil zákon na základě kterého je nařízení vlády vydáno.

pro tázající ho se

30.06.2009 - 00:52 Bobby Brown
"Setkal jsem se s názorem (bývalý pracovník OIP), že toto hodnocení není rozhodující a řidiči motorových vozíků přilby musí používat. " Vždy každému říkám: pokud Vám někdo tvrdí, že něco musíte, pak po něm chtějte důkaz na základě čeho! A on musí vysypat příslušnou zákonnou povinnost, jinak je to jen plácání do vody. Mimochodem, z jakého důvodu bude nosit přilbu obsluha MV, který má uzavřenou kabinu?

"Setkal jsem se s názorem

30.06.2009 - 10:15 Tomáš Neugebauer
"Setkal jsem se s názorem (bývalý pracovník OIP), že toto hodnocení není rozhodující a řidiči motorových vozíků přilby musí používat." Zde je na praktickém příkladě krásně vidět rozdíl mezi starým pojetím BOZP - technickým a novým pojetím - manažerským (v plném rozsahu po 1. 1. 2001). Bývalý pracovník OIP zřejmě ještě chápe BOZP po staru, kdy se MUSELO. Dnes záleží na zaměstnavateli, kde si stanoví hranici přijatelnosti rizika a od ní odvozuje svou povinnost stanovit opatření, a na zaměstnanci, zda je ochoten tuto hranici akceptovat a za zaměstnavatelem stanovených podmínek BOZP u něj pracovat. Dojde-li k úrazu, je zaměstnavatel odpovědný za důsledek, který vyplynul z jím stanovené hranice přijatelnosti. Škoda, které vznikla zaměstnanci je důsledkem jeho svobodného rozhodnutí za zaměstnavatelem stanovených podmínek BOZP u něj pracovat, tzn., že je důsledkem jeho vyhodnocení rizik uzvaření pracovního poměru. Odpovědnost za úroveň BOZP je tak směřována na ty, kteří mají mít o ni největší zájem - především zaměstnavatel a dále zaměstnanec. Stát je až na třetím místě - více http://bozppo.vfn.cz/o_BOZP.htm

Přilba

30.06.2009 - 10:31 Věra Valášková
Dobrý den, nezapomínejte také na návod výrobce...

Přilba u řidiče MV

30.06.2009 - 10:44 Ing. Petr Zágora
Kolegové, já bych tu legislativu raději nerozváděl, všichni dobře víme, jaká je to džungle. K té přilbě bych připojil mou zkušenost. Obecně platí pravidlo, že pokud má MV ochrannou mříž ( rám ) nad sedadlem řidiče MV , pak nemusí mít tento řidič na hlavě přilbu. Ale když vystoupí z vozíku za účelem nějaké manipulace se zbožím ve skladě už by tu přilbu zase měl mít na hlavě ( což vyplyne z analýzy rizik ) . Pak je jednodušší, aby tu přilbu měl pořád. Ale opět problém - např. malé tříkolové vysokozdvižné vozíky ( japonská značka ) mají sice ochranný rám, ale český chasník o vzrůstu 1,9 m se stěží do vozíku vleze, natož aby měl ještě přilbu. I já jsem řešil úraz řidiče VZV, který prudce zabrzdil a poranil si přitom hlavu o rám VZV , který ho má vlastně chránit .... Takže mít přilbu je vždy jistější, ale někdy technicky nemožné. Řidič ručně vedeného el. vozíku přilbu mít musí vždy. Tak se s tím, kolegové, nějak rozumně poperme. Přeji všem hezký den. Ing.Petr Zágora, EHS koordinátor

Uricte Ano

05.07.2009 - 17:30 Ilona
Verim, ze vsichni ucastnici silnicniho provozu by meli ze zakona mit povinne prilbu. Ilona <strong><a href="http://www.souldeepdesigns.com/">Ilona</a> </strong>

Re: Uricte Ano

05.07.2009 - 17:32 Ilona
Souhlasim. [URL="http://www.souldeepdesigns.com/"]website portfolio[/URL]

Re: Uricte Ano

03.08.2009 - 11:13 Antonín Dušátko
Ochranný rám vysokozdvižného vozíku, který má roztěč ochranných prvků cca 150 mm, nemůže zajistit ochranu řidiči ve všech možných případech. Proto není vyslovený názor správný.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail