Nehodové události při používání UNC

Na sklonku 70. let minulého století byl vyvinut československý stroj pro naše stavebnictví pod označením UNC = univerzální nakladač čelní. Od té doby se v našem stavebnictví, zemědělství, ale i v jiných odvětvích objevují různé modifikace těchto strojů od různých výrobců.

Od prvního použití těchto nakladačů až do současnosti bylo zaznamenáno několik závažných a smrtelných úrazů, které souvisejí právě s používáním těchto stavebních strojů. Inspirací k napsání těchto řádků byl smrtelný úraz řidiče čelního nakladače, který se stal v Královéhradeckém kraji.

K úpravě terénu byl použit čelní nakladač. Jednalo se o 35 let starý nakladač americké výroby. Místo řidiče bylo chráněno kabinou, na jejíž boční plochy byla přivařena pletivová výplň. Čelní vstup do kabiny nebyl osazen dvířky a místo řidiče neobsahovalo žádný zádržný systém ani bezpečnostní rampu.  V den úrazu řidič prováděl úpravu terénu a bezprostředně před úrazem převážel zeminu v lopatě, kterou měl zdviženou nad úrovní kabiny. Při jízdě nerovným terénem došlo vlivem výmolu k vymrštění řidiče. Pohybem těla došlo ke spuštění ovládací páky lopaty, která prudce klesla a přiskřípla tělo postiženého mezi konstrukci stroje a rameno lopaty. Následkem byla smrt způsobená rozdrcením horní části těla.

Před deseti lety došlo k obdobnému případu, s tím rozdílem, že čelní nakladač UNC 061 měl všechny zabezpečovací prvky a následky úrazu nebyly tak katastrofální. Uvedený nakladač byl použit v zemědělské výrobě k odstraňování chlévské mrvy. Po vyklopení mrvy z lopaty nakladače chtěl řidič nacouvat zpět do krmné chodby. Při pohledu do zpětného zrcátka zjistil, že na pravé straně došlo ke změně polohy zpětného zrcátka, a proto nebylo z místa řidiče vidět natolik, aby couvání bylo bezpečné. Z tohoto důvodu chtěl polohu pravého zpětného zrcátka upravit. Ponechal lopatu nakladače ve zdvižené poloze, motor v chodu, pootevřel dveře kabiny (jediné dveře z čela nakladače) a snažil se dosáhnout pravou rukou na zpětné zrcátko na pravé straně nakladače. Ze sedadla nakladače osoba průměrné výšky na zrcátko nedosáhne, ani poškozený na zrcátko nedosáhl. Odklopil proto bezpečnostní rampu, která mu bránila, aby se na sedačce mohl předklonit.

Po odklopení bezpečnostní rampy se ze sedačky vyklonil směrem dopředu a pravou rukou dosahoval na zpětné zrcátko. Při naklánění neúmyslně zatlačil na ovládací páku na pravé straně, kterou se ovládá pohyb lopaty a posunul ji dopředu, tímto lopatu začal spouštět do dolní polohy. Zdvihací mechanizmus (pístnice) zachytil pravou ruku poškozeného, stlačoval ji ke konstrukci kabiny, posouval směrem dolů a lámal. Při pohybu zvedacího mechanizmu nakladače směrem dolů byl poškozený vytahován z místa obsluhy, přitlačován na ovládací páku na pravé straně a ohýbán směrem k podlaze kabiny. Ovládací páka se pod tlakem těla vyhnula směrem dopředu a praskla. Po ulomení páky pružina vrátila ovladač do nulové polohy a tím se pohyb zvedacího mechanizmu zastavil. Došlo k tříštivé zlomenině pravé horní končetiny.

Aby k uvedeným nehodám nedocházelo, je nutno dodržet následující zásady bezpečnosti práce a technického zařízení. Technický stav strojního zařízení musí být v souladu s minimálními požadavky na zajištění bezpečnosti, které jsou stanoveny legislativou a návodem k obsluze. Jedná se o vybavení zábranou nebo jiným ochranným zařízením, která zabraňují kontaktu nebo zachycení zaměstnance pohybujícími se částmi pracovního zařízení. U čelních nakladačů jde o uzavřenou kabinu obsluhy realizovanou rámem se zasklením nebo zasíťováním bočních stran a osazení prosklených čelních dvířek, osazení bezpečnostní rampy a zádržného systému – bezpečnostních pásů. Právě nevyhovující technický stav nakladače byl příčinou prvního popisovaného úrazu. Druhou zásadou pro zajištění bezpečnosti je dodržování organizačních opatření, které jsou stanoveny legislativou a návody k obsluze, v nichž výrobce upozorňuje na rizika spojená s obsluhou zařízení a stanoví opatření, jak těmto rizikům čelit. Obecně platí, že jakékoliv opravování a seřizování se provádí za klidu stroje.

Návod k nakladači UNC 061 stanoví, že pokud je nevyhnutelné provádět opravu se spuštěným motorem, musí být lopata na zemi a bezpečnostní rampa v hoření poloze, čímž je blokován pojezd stroje. Nedodržení této povinnosti obsluhou bylo právě příčinou druhého výše uvedeného úrazu. Většina návodů pro čelní nakladače stanoví povinnost, že při jízdě musí být lopata přiklopená a výložník opřený o rám nakladače. Pokud je toto splněno, nemohou vzniknout střižná místa, a tudíž nemůže dojít k ohrožení řidiče i v případě absence vstupních dvířek a jeho vypadnutí z kabiny. Pokud by nebyla osazena bezpečnostní rampa, hrozí však riziko přejetí.

Přestože některé návody upozorňují, že za případné důsledky vyplývající z nedodržování bezpečnostních pravidel je odpovědná obsluha nakladače, současná legislativa stanoví objektivní odpovědnost zaměstnavateli se všemi důsledky.  

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail